Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

3,455
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,674
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

5

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بهبود کیفیت آموزش مفاهیم درس شیمی به کمک نقشه های مفهومی

صفحات

 صفحه شروع 281 | صفحه پایان 296

چکیده

 همگام با پیشرفت و توسعه علوم و فناوری شاهد دگرگونی هایی در فلسفه, محتوا و روش های آموزشی هستیم. رویکردهای سنتی و تصور انتقال دانش توسط معلم به مخاطبان, جای خود را به رویکردهای نوینی نظیر ساختن گرایی (ساختن دانش و ایجاد یادگیری معنادار توسط خود یادگیرنده) داده است. با این وجود هنوز شیوه ارایه محتوا در بیشتر مدارس ایران همان انتقال یک سری مفاهیم از سوی معلم به ذهن فراگیر است. محتوای برنامه درسی علوم ایران شباهت زیادی به سایر کشورها دارد؛ اما به نظر می رسد که ضعف عملکرد تحصیلی دانش آموزان ما در مقایسه با همسالان خود در کشورهای دیگر, به طور عمده به علت کاربست روش های ناکارآمد یاددهی-یادگیری است. به همین دلیل بهترین سرمایه گذاری در آموزش و پرورش توجه بیشتر به شیوه های نوین آموزشی است. نقشه مفهومی یکی ازرویکردهای نوین یاددهی-یادگیری کارآمد, مبتنی بر دیدگاه ساختن گرایانه و بر اساس نظریه یادگیری معنادار آزوبل شکل گرفته است. نقشه مفهومی را می توان ابزار ترسیمی تعریف کرد که مجموعه ای از مفاهیم و معانی را در چهارچوب مشخص با ارتباط های منطقی به هم مرتبط می کند و دستیابی به یک یادگیری معنادار و عمیق را که نقطه مقابل یادگیری طوطی وار است امکان پذیر می سازد. برنامه درسی مبتنی بر نقشه های مفهومی مزیت فراوانی دارد. در این مقاله قصد داریم ضمن معرفی نقشه های مفهومی, کاربرد آن را به عنوان یک راهبرد یاددهی- یادگیری که یکی از مراحل اساسی یک برنامه ریزی درسی است, در بهبود کیفیت اجرای برنامه درسی شیمی دوره دبیرستان, بیان کنیم.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

حاتمی، جواد، عبداله میرزایی، رسول، و عباسی، جواد. (1388). بهبود کیفیت آموزش مفاهیم درس شیمی به کمک نقشه های مفهومی. فناوری آموزش (فناوری و آموزش)، 3(4)، 281-296. SID. https://sid.ir/paper/155467/fa

Vancouver: کپی

حاتمی جواد، عبداله میرزایی رسول، عباسی جواد. بهبود کیفیت آموزش مفاهیم درس شیمی به کمک نقشه های مفهومی. فناوری آموزش (فناوری و آموزش)[Internet]. 1388؛3(4):281-296. Available from: https://sid.ir/paper/155467/fa

IEEE: کپی

جواد حاتمی، رسول عبداله میرزایی، و جواد عباسی، “بهبود کیفیت آموزش مفاهیم درس شیمی به کمک نقشه های مفهومی،” فناوری آموزش (فناوری و آموزش)، vol. 3، no. 4، pp. 281–296، 1388، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/155467/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا