مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

567
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

625
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

اثربخشی ترسیم نقشه های مفهومی گروهی بر حیطه های یادگیری دانش-آموزان در درس شیمی

صفحات

 صفحه شروع 65 | صفحه پایان 80

چکیده

 یکی از جنبه های کلیدی یادگیری, اکتساب و در هم تنیدن دانش جدید و قدیم است, که لازمه آن کسب فرایندها و مهارت های نوین یادگیری است. نقشه مفهومی به عنوان یک راهبرد یادگیری, می تواند تسلط فراگیران بر پیش نیازهای مطالب درسی, که لازمه یادگیری های بعدی او هستند را فراهم نماید. هدف این پژوهش تعیین اثربخشی ترسیم نقشه های مفهومی گروهی بر حیطه های یادگیری دانش آموزان در درس شیمی بود. آزمودنی های پژوهش 145 نفر از دانش آموزان دختر دوره اول متوسطه و محتوای آموزشی مورد نظر کتاب شیمی بوده است. طرح پژوهشی بر اساس یک طرح نیمه آزمایشی با پس آزمون و گروه های مقایسه طراحی شده است. در این پژوهش آزمودنی ها به روش نمونه گیری خوشه ای تک مرحله ای انتخاب و به گونه ای تصادفی در دو گروه آزمایش (60 نفر) و کنترل(85 نفر) تخصیص داده شدند. در گروه های آزمایشی, نقشه های مفهومی گروهی پس از تدریس معلم, توسط آزمودنی ها ترسیم شد و در گروه کنترل نیز آزمودنی ها به شیوه ی مرسوم به یادگیری متن های درسی مشابه پرداختند. حیطه های یادگیری در این پژوهش براساس یک آزمون محقق ساخته مورد ارزیابی قرار گرفت. یافته های پژوهش نشان داد ساخت نقشه های مفهومی گروهی تأثیر مثبتی بر سطوح حیطه های یادگیری( یادآوری, کاربرد و کشف و ابداع) فراگیران در درس شیمی داشته است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    امیریان، لیلا، و زوار، تقی. (1396). اثربخشی ترسیم نقشه های مفهومی گروهی بر حیطه های یادگیری دانش-آموزان در درس شیمی. آموزش پژوهی، 3(10 )، 65-80. SID. https://sid.ir/paper/269380/fa

    Vancouver: کپی

    امیریان لیلا، زوار تقی. اثربخشی ترسیم نقشه های مفهومی گروهی بر حیطه های یادگیری دانش-آموزان در درس شیمی. آموزش پژوهی[Internet]. 1396؛3(10 ):65-80. Available from: https://sid.ir/paper/269380/fa

    IEEE: کپی

    لیلا امیریان، و تقی زوار، “اثربخشی ترسیم نقشه های مفهومی گروهی بر حیطه های یادگیری دانش-آموزان در درس شیمی،” آموزش پژوهی، vol. 3، no. 10 ، pp. 65–80، 1396، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/269380/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button