مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,397
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

703
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تاثیر مطالعه به کمک نقشه های مفهومی بر درک مطلب دانش آموزان سال سوم متوسطه

صفحات

 صفحه شروع 131 | صفحه پایان 143

چکیده

 پژوهش حاضر, به منظور مقایسه اثربخشی شیوه مطالعه, با استفاده از نقشه های مفهومی و شیوه سنتی مطالعه, بر درک مطلب انجام گرفت. روش پژوهش, آزمایشی با پیش آزمون و پس آزمون بود. آزمودنی های این پژوهش, عبارت بودند از: 38 نفر از دانش آموزان سال سوم متوسطه که از بین دانش آموزان سال سوم متوسطه شهرستان تربت حیدریه در سال تحصیلی 91-1390, به صورت تصادفی خوشه ای انتخاب شدند. این افراد در گروه آزمایش و گروه کنترل به صورت تصادفی گمارده شدند. ابزارهای مورد استفاده, عبارت بودند از: 1. متون آزمایشی, 2. آزمون درک مطلب, و 3. نقشه های مفهومی محقق ساخته. برای اجرای این پژوهش, ابتدا از هر دو گروه, پیش آزمون درک مطلب از متون آزمایشی به عمل آمد, سپس, گروه آزمایش همراه با متون آزمایشی, نقشه های مفهومی از قبل آماده را مطالعه کردند. گروه کنترل نیز متون آزمایشی را بدون تهیه یا ارایه نقشه مفهومی مطالعه نمودند. بعد از اجرای پس آزمون درک مطلب, اطلاعات حاصل با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس تحلیل شد. یافته ها نشان دادند که ارایه نقشه های مفهومی از قبل آماده نسبت به مطالعه متن ها بدون نقشه مفهومی, درک مطلب آزمودنی ها را به طور معناداری افزایش می دهد. پیشنهاد اصلی حاصل از نتایج این پژوهش, این است که برای افزایش درک مطلب, همراه نمودن نقشه های مفهومی از قبل آماده با متون مورد مطالعه توسط دانش آموزان مفید می باشد.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

سعیدی، علی، سیف، علی اکبر، اسدزاده، حسن، و ابراهیمی قوام، صغری. (1391). تاثیر مطالعه به کمک نقشه های مفهومی بر درک مطلب دانش آموزان سال سوم متوسطه. فن آوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی، 3(1 (پیاپی 9))، 131-143. SID. https://sid.ir/paper/175358/fa

Vancouver: کپی

سعیدی علی، سیف علی اکبر، اسدزاده حسن، ابراهیمی قوام صغری. تاثیر مطالعه به کمک نقشه های مفهومی بر درک مطلب دانش آموزان سال سوم متوسطه. فن آوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی[Internet]. 1391؛3(1 (پیاپی 9)):131-143. Available from: https://sid.ir/paper/175358/fa

IEEE: کپی

علی سعیدی، علی اکبر سیف، حسن اسدزاده، و صغری ابراهیمی قوام، “تاثیر مطالعه به کمک نقشه های مفهومی بر درک مطلب دانش آموزان سال سوم متوسطه،” فن آوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی، vol. 3، no. 1 (پیاپی 9)، pp. 131–143، 1391، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/175358/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button