مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,769
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

439
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

2

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی معناشناختی استعاره زمان در داستان های کودک به زبان فارسی (گروه های سنی «الف»، «ب» و «ج»)

صفحات

 صفحه شروع 135 | صفحه پایان 156

چکیده

 استعاره یکی از مهم ترین موضوعات زبان شناسی شناختی است. هدف این مقاله بررسی وجود و کیفیت استعاره مفهومی «گذر زمان به مثابه حرکت در مکان» در قصه های کودک در گروه های سنی «الف», «ب» و «ج», در چارچوب معناشناسی شناختی بر اساس نظریه معاصر استعاره لیکاف است. روش پژوهش به صورت توصیفی- تحلیلی, و جمع آوری داده ها اغلب به روش کتابخانه ای است. در این مقاله, نتایج مطالعه شصت کتاب کودک بررسی شده است. یافته های مقاله به این شرح است: 1. به نظر می رسد کودک فارسی زبان در گروه های سنی مورد بررسی مفهوم زمان را به واسطه حرکت در مکان درک می کند و این نه تنها از طریق حرکت خطی در راستای افقی و عمودی امکان پذیر است, بلکه از لحاظ کیفی, جهت حرکت می تواند متفاوت باشد. به این معنا که حرکت می تواند به صورت حجمی, فضا یا ظرفی را پر کند, سطحی را بپوشاند یا به شکل تغییر حالت و وضعیت خود را نشان دهد. 2. کودک فارسی زبان در گروه های سنی مورد بررسی نه تنها مفهوم زمان را به واسطه حرکت در مکان درک می کند, بلکه عملکرد الگوی نگاشت «زمان چیز است», «آن چیز در حرکت است» در استعاره زمان, با فرافکنی هستی شناسانه به ماه و خورشید و اشیا پیرامون کودک وابسته است و بر درک مفهوم زمان تاثیر مستقیم دارد. 3. نظریه معاصر استعاره لیکاف ابزار نظری مناسبی برای بررسی ساختار مفهومی داستان های کودک به زبان فارسی است, البته, این نظریه جهان شمول و فرهنگ بنیاد است.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    سجودی، فرزان، و قنبری، زهرا. (1391). بررسی معناشناختی استعاره زمان در داستان های کودک به زبان فارسی (گروه های سنی «الف», «ب» و «ج»). نقد ادبی، 5(19)، 135-156. SID. https://sid.ir/paper/158396/fa

    Vancouver: کپی

    سجودی فرزان، قنبری زهرا. بررسی معناشناختی استعاره زمان در داستان های کودک به زبان فارسی (گروه های سنی «الف», «ب» و «ج»). نقد ادبی[Internet]. 1391؛5(19):135-156. Available from: https://sid.ir/paper/158396/fa

    IEEE: کپی

    فرزان سجودی، و زهرا قنبری، “بررسی معناشناختی استعاره زمان در داستان های کودک به زبان فارسی (گروه های سنی «الف», «ب» و «ج»)،” نقد ادبی، vol. 5، no. 19، pp. 135–156، 1391، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/158396/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button