مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

905
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

539
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تاثیر ادراک افراد از نوع تکلیف بر انتخاب سطوح تداخل زمینه ای

صفحات

 صفحه شروع 139 | صفحه پایان 154

چکیده

 هدف از اجرای این تحقیق, بررسی میزان تداخل حاصل از شیوه تمرینی خودتنظیم با توجه به نوع تکلیف بر اکتساب و یادداری تکالیف ردیابی موقعیتی, با تاکید بر آزمون نظریه های فراشناختی (پدیده های شناختی و فراشناختی) است. به این منظور 24 دانشجوی راست دست دختر و پسر دانشگاه یزد که به لحاظ مقیاس پرسشنامه ظرفیت خودتنظیمی (SRQ), از ظرفیت بالای خودتنظیمی برخوردار بودند, به صورت تصادفی به 2 گروه تکالیف ردیابی موقعیتی ساده و پیچیده با مشخصات تجربی 12 نفر (در هر گروه) با میانگین سنی  22±1.7سال تقسیم شدند. روش تحقیق, نیمه تجربی بود. تکلیف مورد استفاده در این تحقیق, نوعی تکلیف ردیابی موقعیتی است که به صورت نرم افزاری طراحی شده و هدف از اجرای آن ردیابی موقعیتی مسیر با سرعت ممکن و حداقل خطاست. معیارهای اکتساب تکلیف زمان حرکت, خطای حرکت و تعداد تغییر الگو منظور شد. آزمودنی ها در مرحله اکتساب 8 بلوک 16 کوششی را تمرین کردند, سپس در مرحله یادداری فوری و مرحله یادداری تاخیری (پس از 72 ساعت) یک بلوک 16 کوششی را تمرین کردند. داده ها از طریق آزمون تحلیل واریانس با اندازه های تکراری و t مستقل به ترتیب برای مرحله اکتساب و آزمون های یادداری استفاده شد. نتایج نشان داد تفاوت معنی داری بین گروه های تمرینی خودتنظیم در دو نوع تکلیف در مرحله اکتساب و یادداری فوری و تاخیری زمان حرکت وجود ندارد. درحالی که این تفاوت در رابطه با خطای حرکت در مرحله اکتساب مشاهده شد (P<0.05), در مرحله یادداری فوری و تاخیری مشاهده نشد. بین گروه های تمرینی خودتنظیم در دو نوع تکلیف در مرحله اکتساب در مورد تعداد تغییر الگو تفاوت معنی داری مشاهده شد؛ به عبارتی گروه تمرینی تکلیف ردیابی موقعیتی پیچیده تعداد تغییر الگوی کمتری را خواستار بودند. همچنین نتایج تحلیل آزمون t مستقل برای مقایسه تعداد تغییر الگو در بلوک اول و بلوک هشتم از تکالیف ردیابی موقعیتی ساده تفاوت معنی داری نشان داد, ولی برای تکالیف ردیابی موقعیتی پیچیده تفاوت معنی داری مشاهده نشد. این یافته نشان می دهد افراد خودتنظیم با توجه به درکی که از نوع تکلیف دارند, سطوحی از تداخل زمینه ای را ایجاد می کنند و سپس با ادامه تمرین میزان تداخل زمینه ای را کاهش می دهند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    رهاوی، رزا، و استیری، زهرا. (1392). تاثیر ادراک افراد از نوع تکلیف بر انتخاب سطوح تداخل زمینه ای. رشد و یادگیری حرکتی-ورزشی (حرکت)، -(11)، 139-154. SID. https://sid.ir/paper/159432/fa

    Vancouver: کپی

    رهاوی رزا، استیری زهرا. تاثیر ادراک افراد از نوع تکلیف بر انتخاب سطوح تداخل زمینه ای. رشد و یادگیری حرکتی-ورزشی (حرکت)[Internet]. 1392؛-(11):139-154. Available from: https://sid.ir/paper/159432/fa

    IEEE: کپی

    رزا رهاوی، و زهرا استیری، “تاثیر ادراک افراد از نوع تکلیف بر انتخاب سطوح تداخل زمینه ای،” رشد و یادگیری حرکتی-ورزشی (حرکت)، vol. -، no. 11، pp. 139–154، 1392، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/159432/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button