مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,150
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

2,128
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

اثربخشی روان نمایشگری بر اضطراب اجتماعی، عزت نفس و بهزیستی روان شناختی دانشجویان واجد تشخیص اختلال اضطراب اجتماعی

صفحات

 صفحه شروع 22 | صفحه پایان 30

چکیده

 هدف این پژوهش بررسی اثربخشی روان نمایشگری بر اضطراب اجتماعی, افزایش عزت نفس و افزایش بهزیستی روان شناختی در دانشجویان واجد تشخیص اختلال اضطراب اجتماعی دانشگاه های شهرستان نجف آباد بود. طرح پژوهش از نوع نیمه تجربی و به صورت پیش آزمون– پس آزمون همراه با گروه کنترل بوده است. به منظور انتخاب نمونه, ابتدا پرسشنامه اضطراب اجتماعی بین 200 نفر از دانشجویان مشغول به تحصیل در سطح دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی شهرستان نجف آباد توزیع شد. تعداد 30 نفر که نمره پرسشنامه اضطراب اجتماعی آن ها از 30 (نقطه برش) بالاتر بود, انتخاب و در دو گروه آزمایش (15 نفر) و کنترل (15 نفر) قرار گرفتند. مداخله روان نمایشگری در 10 جلسه دوساعته در یک مرکز مشاوره و خدمات روان شناختی در گروه آزمایش برگزار شد. آزمون های اضطراب اجتماعی (کانور, 2000), عزت نفس (روزنبرگ, 1965) و بهزیستی روان شناختی (ریف, 1970) در هر دو مرحله پیش آزمون و پس آزمون در هر دو گروه اجرا شد. برای تجزیه وتحلیل داده ها, از تحلیل کوواریانس استفاده شد. نتایج نشان داد که روان نمایشگری باعث کاهش معنادار در نمرات اضطراب اجتماعی, افزایش نمرات عزت نفس و بهزیستی روانی در مرحله پس آزمون شده است (05/0P<). با توجه به اینکه روان نمایشگری یک روش التقاطی است و در آن از روش های مواجهه سازی, شناخت درمانی, جرأت آموزی و عنصر هنر استفاده می شود, می تواند در کاهش اضطراب اجتماعی, افزایش عزت نفس و بهزیستی روان شناختی مؤثر باشد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    موسوی، حامد، و حقایق، سیدعباس. (1398). اثربخشی روان نمایشگری بر اضطراب اجتماعی, عزت نفس و بهزیستی روان شناختی دانشجویان واجد تشخیص اختلال اضطراب اجتماعی. دانش و پژوهش در روان شناسی کاربردی، 20(3 (پیاپی 77) )، 22-30. SID. https://sid.ir/paper/163576/fa

    Vancouver: کپی

    موسوی حامد، حقایق سیدعباس. اثربخشی روان نمایشگری بر اضطراب اجتماعی, عزت نفس و بهزیستی روان شناختی دانشجویان واجد تشخیص اختلال اضطراب اجتماعی. دانش و پژوهش در روان شناسی کاربردی[Internet]. 1398؛20(3 (پیاپی 77) ):22-30. Available from: https://sid.ir/paper/163576/fa

    IEEE: کپی

    حامد موسوی، و سیدعباس حقایق، “اثربخشی روان نمایشگری بر اضطراب اجتماعی, عزت نفس و بهزیستی روان شناختی دانشجویان واجد تشخیص اختلال اضطراب اجتماعی،” دانش و پژوهش در روان شناسی کاربردی، vol. 20، no. 3 (پیاپی 77) ، pp. 22–30، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/163576/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا