مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

6,702
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

2,318
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

اثربخشی آموزش اصلاح رفتار مادران بر میزان رفتارهای نامطلوب کودکان مبتلا به اختلال بیش فعالی/ نقص توجه

صفحات

 صفحه شروع 90 | صفحه پایان 98

چکیده

 هدف این پژوهش بررسی اثربخشی آموزش اصلاح رفتار مادران بر میزان رفتارهای نامطلوب کودکان مبتلا به بیش فعالی/ نقص توجه بود. پژوهش از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون ـ پس آزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری همه مادرانی بودند که دارای فرزند 6 تا 12 ساله مبتلا به اختلال بیش فعالی ـ نقص توجه بودند و به مرکز درمانی سینا در شهر دزفول مراجعه کرده بودند. نمونه 24 نفر از مادران این جامعه بود که به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند و به طور تصادفی در دو گروه آزمایش (12 نفر) و گواه (12 نفر) قرار گرفتند. ابزار اندازه گیری شامل 5 مقیاس درجه بندی اختلال کاستی توجه و بیش فعالی از نگاه والدین کانرز (1990) بود. ابتدا برای هر دو گروه پیش آزمون برگزار شد. سپس گروه آزمایش در 10 جلسه و هر جلسه یک ساعت آموزش دیدند, آنگاه پس آزمون به عمل آمد. در تجزیه و تحلیل داده ها از روش آماری تحلیل کواریانس چندمتغیره (مانکوا) و تحلیل کوواریانس یک متغیره (آنکوا) استفاده شد. نتایج نشان داد مشکلات رفتار مخالفت جویانه و همچنین بیش فعالی کودکان کاهش یافته است (P<0.05), اما در خرده مقیاس های کاستی توجه و مشکلات شناختی/توجهی, تغییر معناداری ایجاد نشده است.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

پاشا، رضا. (1395). اثربخشی آموزش اصلاح رفتار مادران بر میزان رفتارهای نامطلوب کودکان مبتلا به اختلال بیش فعالی/ نقص توجه. دانش و پژوهش در روان شناسی کاربردی، 17(1 (پیاپی 63))، 90-98. SID. https://sid.ir/paper/163592/fa

Vancouver: کپی

پاشا رضا. اثربخشی آموزش اصلاح رفتار مادران بر میزان رفتارهای نامطلوب کودکان مبتلا به اختلال بیش فعالی/ نقص توجه. دانش و پژوهش در روان شناسی کاربردی[Internet]. 1395؛17(1 (پیاپی 63)):90-98. Available from: https://sid.ir/paper/163592/fa

IEEE: کپی

رضا پاشا، “اثربخشی آموزش اصلاح رفتار مادران بر میزان رفتارهای نامطلوب کودکان مبتلا به اختلال بیش فعالی/ نقص توجه،” دانش و پژوهش در روان شناسی کاربردی، vol. 17، no. 1 (پیاپی 63)، pp. 90–98، 1395، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/163592/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button