مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,967
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

0
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

ساخت و اعتباریابی مقیاسی برای سنجش سازه تحمل ابهام در دانشجویان

صفحات

 صفحه شروع 115 | صفحه پایان 136

چکیده

 هدف این پژوهش, ساخت مقیاسی برای سنجش تحمل ابهام بود. جامعه آماری پژوهش کلیه دانشجویان دو دانشگاه پیام نور و آزاد اسلامی مبارکه اصفهان تسکیل می دادند که از میان آنها 400 نفر به شیوه تصادفی ساده به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای بررسی روایی سازه پرسشنامه مقدماتی, از روش آماری تحلیل عوامل استفاده شد. از نتایج تحلیل عاملی با روش مولفه های اصلی و چرخش واریماکس برای 33 سوال, 7 عامل بدست آمد که به ترتیب, ابهام عاطفی, اجتناب از پیچیدگی, اجتناب از بی نظمی, ضعف جرات ورزی, اجتناب از مبارزه طلب, اجتناب از ابهام زیبایی شناختی و پیش بینی ناپذیری نامگذاری شدند. مقادیر کل ارزش ویژه مقیاس 33 سوالی برابر با 14.73, KMO (نشان دهنده کفایت نمونه گیری) برابر با 0.86 و آزمون کرویت بارتلت برابر با 3795.18, (P<0.0001) به دست آمد. برای بررسی روایی همزمان از مقیاس 20 سوالی مک دونالد استفاده شد. ضریب روایی بدست آمده برابر با 0.57, (P<0.01) بود. برای بررسی پایایی مقیاس ساخته شده از آلفای کرونباخ و بازآزمایی استفاده شد و شرایب به دست آمده با این روش ها برای کل مقیاس به ترتیب برابر با 0.77 و 0.75 (P<0.001) محاسبه شد. همچنین ضرایب پایایی با روش آلفای کرونباخ برای عوامل مقیاس ساخته شده, عبارت بود از: ابهام عاطفی 0.80, اجتناب از پیچیدگی 0.65, اجتناب از بی نظمی 0.69, ضعف جرات ورزی 0.59, اجتناب از مبارزه طلبی 0.54, اجتناب از ابهان زیبایی شناختی 0.55 و پیش بینی ناپذیری 0.47. تفسیر کیفی نتایج نشان داد که 32.25 درصد از آرمون ها دارای تحمل ابهام بالا و 30.25 درصد آینها از تحمل ابهام پایینی برخوردارند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    احمدپورمبارکه، علیرضا. (1388). ساخت و اعتباریابی مقیاسی برای سنجش سازه تحمل ابهام در دانشجویان. دانش و پژوهش در روان شناسی کاربردی، 11(40)، 115-136. SID. https://sid.ir/paper/163612/fa

    Vancouver: کپی

    احمدپورمبارکه علیرضا. ساخت و اعتباریابی مقیاسی برای سنجش سازه تحمل ابهام در دانشجویان. دانش و پژوهش در روان شناسی کاربردی[Internet]. 1388؛11(40):115-136. Available from: https://sid.ir/paper/163612/fa

    IEEE: کپی

    علیرضا احمدپورمبارکه، “ساخت و اعتباریابی مقیاسی برای سنجش سازه تحمل ابهام در دانشجویان،” دانش و پژوهش در روان شناسی کاربردی، vol. 11، no. 40، pp. 115–136، 1388، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/163612/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    مرکز اطلاعات علمی SID
    strs
    دانشگاه امام حسین
    بنیاد ملی بازیهای رایانه ای
    کلید پژوه
    ایران سرچ
    ایران سرچ
    فایل موجود نیست.
    بازگشت به بالا