مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,219
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

962
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مقایسه فراوانی ویژگی های ترسیمی کودکان بدسرپرست با کودکان عادی 5 تا 11 سال بر اساس آزمون ترسیم خانواده

صفحات

 صفحه شروع 54 | صفحه پایان 65

چکیده

 هدف این پژوهش مقایسه فراوانی ویژگی های ترسیمی کودکان بدسرپرست با کودکان عادی 5 تا 11 سال, بر اساس آزمون ترسیم خانواده کرمن است. پژوهش از نوع علی ـ مقایسه ای بود. کودکان بدسرپرست (15 دختر و 15 پسر) به صورت تصادفی از میان خیریه های منطقه یک تهران انتخاب شدند و کودکان دارای والدین عادی (15 پسر و 15 دختر) نیز به صورت تصادفی از پیش دبستانی ها و دبستان های همان منطقه انتخاب شدند تا شرکت کنندگان از نظر اقتصادی و فرهنگی بهتر همتا شوند. ابزار پژوهش شامل آزمون ترسیم خانواده مدل کرمن (کرمن, 1964) بود. مقایسه ترسیم کودکان در شاخص های: «حذف والدین», «همسان سازی هشیار», «پویایی ترسیم» (ریخت حسی ـ تعقلی), «اولین شخص ترسیم شده» و «سطح ترسیمی خطوط کمرنگ و پررنگ» صورت گرفت. در این پژوهش از روش آماری «خی دو» استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که بین نوع سرپرستی و فراوانی ترسیم اولین شخص ترسیم شده, حذف کامل, همسان سازی هشیار و پویایی ترسیم (ریخت حسی ـ تعقلی) تفاوت معناداری وجود دارد (P<0.01). بین نوع سرپرستی و سطح ترسیمی (کمرنگ ـ پررنگ) این تفاوت دیده نشد. نتیجه حاصل از یافته های پژوهش نشان داد که بین ارزنده سازی و ناارزنده سازی در کودکان بدسرپرست و کودکان عادی تفاوت وجود دارد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    گیلی، شهناز، هاشمیان، کیانوش، پاکدامن، شهلا، و ابوالمعالی، خدیجه. (1394). مقایسه فراوانی ویژگی های ترسیمی کودکان بدسرپرست با کودکان عادی 5 تا 11 سال بر اساس آزمون ترسیم خانواده. دانش و پژوهش در روان شناسی کاربردی، 16(1 (پیاپی 59))، 54-65. SID. https://sid.ir/paper/163778/fa

    Vancouver: کپی

    گیلی شهناز، هاشمیان کیانوش، پاکدامن شهلا، ابوالمعالی خدیجه. مقایسه فراوانی ویژگی های ترسیمی کودکان بدسرپرست با کودکان عادی 5 تا 11 سال بر اساس آزمون ترسیم خانواده. دانش و پژوهش در روان شناسی کاربردی[Internet]. 1394؛16(1 (پیاپی 59)):54-65. Available from: https://sid.ir/paper/163778/fa

    IEEE: کپی

    شهناز گیلی، کیانوش هاشمیان، شهلا پاکدامن، و خدیجه ابوالمعالی، “مقایسه فراوانی ویژگی های ترسیمی کودکان بدسرپرست با کودکان عادی 5 تا 11 سال بر اساس آزمون ترسیم خانواده،” دانش و پژوهش در روان شناسی کاربردی، vol. 16، no. 1 (پیاپی 59)، pp. 54–65، 1394، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/163778/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button