هدف این پژوهش بررسی رابطه باورهای مذهبی و هوش معنوی با خشونت و احساس حقارت در دانشجویان بود. جامعه آماری پژوهش همه دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان) بودند. تعداد 110 دانشجو به طور تصادفی به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش؛ پرسشنامه پایبندی مذهبی (اتکینز، 2007)، پرسشنامه هوش معنوی (کینگ، 2008)، پرسشنامه خشونت (آیزنک، 1367) و پرسشنامه احساس حقارت (آیزنک، 1988) بود. داده ها از طریق تحلیل رگرسیون، ضریب همبستگی اسپیرمن و تحلیل مسیر با استفاده از نرم افزار SPSS16 و اموس بررسی شد. نتایج این پژوهش نشان داد که هوش معنوی با احساس حقارت و خشونت رابطه دارد (P<0.01)، اما رابطه باورهای مذهبی با احساس حقارت و خشونت معنی دار نبود. درنهایت، بر اساس یافته های این پژوهش می توان هوش معنوی را به عنوان متغیری موثر بر خشونت و احساس حقارت معرفی کرد.