مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

819
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

747
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

رابطة ارضاء نیازهای بنیادی روانی و اختلال تنظیم هیجانی با نقش میانجیگری طرح واره های ناسازگار اولیه در دانشجویان دانشگاه بوعلی سینا همدان

صفحات

 صفحه شروع 101 | صفحه پایان 111

چکیده

 هدف این پژوهش, بررسی رابطة ارضاء نیازهای بنیادی روانی و اختلال تنظیم هیجانی با نقش میانجیگری طرح واره های ناسازگار اولیه در دانشجویان بود. جامعة آماری این پژوهش شامل کلیة دانشجویان دوره کارشناسی دانشگاه بوعلی سینا که در سال 93 در هفت دانشکدة شیمی, علوم پایه, فنی و مهندسی, اقتصاد و علوم اجتماعی, ادبیات و علوم انسانی, هنر و معماری و کشاورزی مشغول به تحصیل بودند, تشکیل می دهند (7000=N). طرح این پژوهش از نوع توصیفی و روش پژوهش همبستگی بوده است. به این منظور با روش نمونه گیری خوشه ای چندمرحله ای 364 نفر (تعداد 166 دختر و 198 پسر) از دانشجویان دوره کارشناسی دانشگاه بوعلی سینا همدان انتخاب شدند. برای جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه نیازهای بنیادی روانی گاردیا, دسی و ریان (2000), طرح واره های ناسازگار اولیه یانگ (1998) و اختلال تنظیم هیجانی گراتس و رومر (2004), استفاده شد. برای تجزیه وتحلیل داده ها علاوه بر روش های توصیفی از روش تحلیل معادلات ساختاری با نرم افزار AMOS16, ضریب همبستگی و آزمون t استفاده شد. یافته های پژوهش نشان داد که مدل تجربی داده ها با مدل مفهومی دارای برازش خوبی است. بر اساس یافته ها, خودمختاری (003/0) و شایستگی (0001/0≥ P) از خرده مقیاس نیازهای بنیادی روانی هم به صورت مستقیم و هم غیرمستقیم می توانند بر اختلال تنظیم هیجانی تأثیر بگذارند. همچنین نیاز به خودمختاری (011/0) و شایستگی (02/0) می توانند بر طرح واره های ناسازگار اثر بگذارند. به طورکلی یافته های پژوهش نشان داد که هر چه نیازهای بنیادی افراد کمتر برآورده شود, طرح واره های ناسازگار بیشتری شکل می گیرد و درنهایت در تنظیم هیجان اختلالاتی پدید خواهد آمد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    شعبانی خدیو، امیر، و احمدیان، حمزه. (1398). رابطة ارضاء نیازهای بنیادی روانی و اختلال تنظیم هیجانی با نقش میانجیگری طرح واره های ناسازگار اولیه در دانشجویان دانشگاه بوعلی سینا همدان. دانش و پژوهش در روان شناسی کاربردی، 20(1 (پیاپی 75) )، 101-111. SID. https://sid.ir/paper/163868/fa

    Vancouver: کپی

    شعبانی خدیو امیر، احمدیان حمزه. رابطة ارضاء نیازهای بنیادی روانی و اختلال تنظیم هیجانی با نقش میانجیگری طرح واره های ناسازگار اولیه در دانشجویان دانشگاه بوعلی سینا همدان. دانش و پژوهش در روان شناسی کاربردی[Internet]. 1398؛20(1 (پیاپی 75) ):101-111. Available from: https://sid.ir/paper/163868/fa

    IEEE: کپی

    امیر شعبانی خدیو، و حمزه احمدیان، “رابطة ارضاء نیازهای بنیادی روانی و اختلال تنظیم هیجانی با نقش میانجیگری طرح واره های ناسازگار اولیه در دانشجویان دانشگاه بوعلی سینا همدان،” دانش و پژوهش در روان شناسی کاربردی، vol. 20، no. 1 (پیاپی 75) ، pp. 101–111، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/163868/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button