مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

3,625
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,263
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

5

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

رابطه بین جو عاطفی خانواده و خلاقیت دانش آموزان کلاس چهارم و پنجم دبستان شهر اصفهان

صفحات

 صفحه شروع 69 | صفحه پایان 82

چکیده

 این تحقیق با هدف بررسی رابطه جو عاطفی خانواده و خلاقیت دانش آموزان (دختر و پسر) چهارم و پنجم دبستان شهر اصفهان در سال تحصیلی 85-1384 انجام گردید. روش مورد استفاده همبستگی بود, لذا برای انتخاب گروههای نمونه, به طریق تصادفی ساده, 90 دانش آموز دختر و 90 دانش آموز پسر انتخاب شدند. برای سنجش خلاقیت دانش آموزان از آزمون تداعی لغات محقق ساخته (میرلوحی, مولوی) و برای سنجش عملکرد خانواده از آزمون مقیاس عملکرد خانواده استفاده شد. روایی و پایایی آزمون مقیاس عملکرد خانواده قبلا به دست آمده بود (0.83=a). همچنین پایایی آزمون تداعی لغات در این پژوهش محاسبه گردید (0.79=a) و پاسخ ها بر اساس نظریات تارنس نمره گذاری شد (روایی محتوایی). پرسشنامه جمعیت شناختی نیز شامل معدل, شغل والدین, تعداد فرزندان, ترتیب تولد و نوع و فضای منزل بود. مقیاس عملکرد خانواده 7 زیرمقیاس داشت: ارتباط, نقش ها, حل مساله, پاسخ دهی عاطفی, مشارکت عاطفی, عملکرد کلی و نظارت بر رفتار.نتایج نشان داد که بین خلاقیت دانش آموزان با پاسخدهی عاطفی و مشارکت عاطفی رابطه معناداری وجود دارد (p<0.05). بین خلاقیت و سایر زیرمقیاس های جو عاطفی خانواده رابطه معناداری وجود نداشت. همچنین خلاقیت در دختران به طور معناداری بیشتر از خلاقیت در پسران بود (p<0.05). از متغیرهای جمعیت شناختی, متغیر معدل با خلاقیت رابطه معناداری داشت (p<0.01). بین سایر متغیرهای فضای منزل, نوع منزل, شغل پدر و مادر, تعداد اعضای خانواده, ترتیب تولد با خلاقیت رابطه معناداری مشاهده نگردید.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

میرلوحی، فخری سادات، مولوی، حسین، و آتش پور، سیدحمید. (1386). رابطه بین جو عاطفی خانواده و خلاقیت دانش آموزان کلاس چهارم و پنجم دبستان شهر اصفهان. دانش و پژوهش در روان شناسی کاربردی، 9(31)، 69-82. SID. https://sid.ir/paper/163962/fa

Vancouver: کپی

میرلوحی فخری سادات، مولوی حسین، آتش پور سیدحمید. رابطه بین جو عاطفی خانواده و خلاقیت دانش آموزان کلاس چهارم و پنجم دبستان شهر اصفهان. دانش و پژوهش در روان شناسی کاربردی[Internet]. 1386؛9(31):69-82. Available from: https://sid.ir/paper/163962/fa

IEEE: کپی

فخری سادات میرلوحی، حسین مولوی، و سیدحمید آتش پور، “رابطه بین جو عاطفی خانواده و خلاقیت دانش آموزان کلاس چهارم و پنجم دبستان شهر اصفهان،” دانش و پژوهش در روان شناسی کاربردی، vol. 9، no. 31، pp. 69–82، 1386، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/163962/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا