مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,947
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

871
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

ویژگی های روان سنجی آزمون پنج بعدی شخصیت: ابزاری برای ارزیابی آسیب های روان شناختی

صفحات

 صفحه شروع 326 | صفحه پایان 338

چکیده

 هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی ویژگی های روان سنجی نسخه فارسی آزمون پنج بعدی شخصیت انجام شد. روش: گروه نمونه 1040 نفری از دانشجوان دختر و پسر دانشگاه های شهر تهران با روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شد. برای گردآوری داده ها از هر آزمودنی خواسته شد به همراه آزمون پنج بعدی شخصیت (5DPT) , به یکی از هشت ابزار مقیاس سلامت روان دانشجویان ایرانی (ISMHS), پرسشنامه سلامت روان (MHI), نسخه 28 گویه ای پرسشنامه سلامت عمومی (GHQ-28), نسخه 25 گویه ای فهرست نشانگان (SCL-25), نسخه 10 گویه ای مقیاس پریشانی روان شناختی کسلر (KPDS), نسخه 33 گویه ای پرسشنامه شخصیتی نئو (NEO-33), مقیاس خودگویی (STS) و پرسشنامه ناامیدی بک (BHI) پاسخ دهد. برای تحلیل داده ها, از همبستگی پیرسون و تحلیل عاملی اکتشافی و تاییدی استفاده شد. یافته ها: نسخه کوتاه شده 75 گویه ای از پنج مولفه اشباع شده و دارای برازش مناسب با داده ها تشکیل شده بود. این مولفه ها عبارت بودند از روان رنجورخویی, جذب, نظم و ترتیب, برون گرایی و عدم حساسیت. ضرایب همسانی درونی به روش آلفای کرونباخ مولفه های این نسخه از 0.81 (برون گرایی) تا 0.68 (عدم حساسیت) و ضرایب همبستگی گویه ها با نمره کل مولفه ها نیز در حد قابل قبول بود. ضرایب روایی مولفه ها و تمامی ابزارهای همراه نیز مطابق با پیشینه پژوهش بود. نتیجه گیری: نسخه فارسی آزمون پنج بعدی شخصیت, برای استفاده در مجموعه های کلینیکی و پژوهشی, از ویژگی های مناسب روان سنجی برخوردار است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    اکبری زردخانه، سعید، یعقوبی، حمید، پیروی، حمید، پورشریفی، حمید، زینالی، شیرین، صبحی قراملکی، ناصر، حسن آبادی، حمیدرضا، و حمیدپور، حسن. (1393). ویژگی های روان سنجی آزمون پنج بعدی شخصیت: ابزاری برای ارزیابی آسیب های روان شناختی. مجله روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران (اندیشه و رفتار)، 20(4 )، 326-338. SID. https://sid.ir/paper/16577/fa

    Vancouver: کپی

    اکبری زردخانه سعید، یعقوبی حمید، پیروی حمید، پورشریفی حمید، زینالی شیرین، صبحی قراملکی ناصر، حسن آبادی حمیدرضا، حمیدپور حسن. ویژگی های روان سنجی آزمون پنج بعدی شخصیت: ابزاری برای ارزیابی آسیب های روان شناختی. مجله روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران (اندیشه و رفتار)[Internet]. 1393؛20(4 ):326-338. Available from: https://sid.ir/paper/16577/fa

    IEEE: کپی

    سعید اکبری زردخانه، حمید یعقوبی، حمید پیروی، حمید پورشریفی، شیرین زینالی، ناصر صبحی قراملکی، حمیدرضا حسن آبادی، و حسن حمیدپور، “ویژگی های روان سنجی آزمون پنج بعدی شخصیت: ابزاری برای ارزیابی آسیب های روان شناختی،” مجله روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران (اندیشه و رفتار)، vol. 20، no. 4 ، pp. 326–338، 1393، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/16577/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button