مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,747
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,929
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مقایسه بیان دستوری کودکان مبتلا به اتیسم با کودکان طبیعی

صفحات

 صفحه شروع 1 | صفحه پایان 21

چکیده

 آسیب زبانی یکی از مشخصه های اصلی کودکان مبتلا به اتیسم است, با این حال در پژوهش های مربوط به اتیسم, ویژگی های زبانی, به ویژه دستوری این کودکان به صورت جامع بررسی نشده است و اطلاعات اندکی از نیمرخ زبانی افراد فارسی زبان مبتلا به اتیسم وجود دارد و به علت ناهمگونی موجود در اتیسم نیز, لازم است بررسی های گسترده ای درباره ویژگی های زبانی این کودکان در زبان های مختلف انجام گیرد. هدف این مطالعه بررسی ویژگی های دستوری در کودکان فارسی زبان مبتلا به اتیسم و آشکار ساختن تفاوت های دستور بیانی آن ها از کودکان طبیعی همتای سنی و همتای زبانی است. در این مطالعه 10 کودک (6-9 ساله) مبتلا به اتیسم با عملکرد بالا و 20 کودک طبیعی (10 کودک همتای سنی و 10 کودک همتای زبانی) شرکت داشتند. برای تشخیص کودکان اتیسم با عملکرد بالا از آزمون گارز و آزمون غربالگری اتیسم استفاده گردید. بعد از اجرای آزمون بیان دستوری, پاسخ های آن ها ثبت و تحلیل شد. نتایج به دست آمده نشان داد در ساختارهای مربوط به جملات شرطی, تعجبی, ضمایر اشاره, کسره اضافه و ساخت سببی, بین دو گروه مبتلا به اتیسم و همتای سنی تفاوت معناداری وجود ندارد (p>0.05) و در ساخت های مربوط به جملات پرسشی دارای پرسش واژه و جملات پرسشی بله/خیر, بند موصولی متممی, ضمایر متصل, منفصل, تقابلی, و نیز حرف اضافه بین دو گروه مبتلا به اتیسم و همتای سنی و زبانی تفاوت معناداری وجود دارد (p<0.05). بنابراین تولیدساخت های پرسشی, موصولی و ضمایر از مشکلات زبانی مهم در این کودکان است که باید افزون بر تشخیص, در درمان نیز مورد توجه جدی قرار گیرد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    احدی، حوریه. (1396). مقایسه بیان دستوری کودکان مبتلا به اتیسم با کودکان طبیعی. جستارهای زبانی، 8(3 (38))، 1-21. SID. https://sid.ir/paper/166119/fa

    Vancouver: کپی

    احدی حوریه. مقایسه بیان دستوری کودکان مبتلا به اتیسم با کودکان طبیعی. جستارهای زبانی[Internet]. 1396؛8(3 (38)):1-21. Available from: https://sid.ir/paper/166119/fa

    IEEE: کپی

    حوریه احدی، “مقایسه بیان دستوری کودکان مبتلا به اتیسم با کودکان طبیعی،” جستارهای زبانی، vol. 8، no. 3 (38)، pp. 1–21، 1396، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/166119/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button