مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

479
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

624
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

نگاهی نو به آموزش دستور زبان: معرفی آموزش «فکربردی»

صفحات

 صفحه شروع 101 | صفحه پایان 127

چکیده

 آموزش دستور یکی از فرایندهای مهم آموزش زبان است که با فراز و نشیب های بسیاری روبه رو بوده است. در روش های سنتی تأکید را روی به خاطرسپاری قواعد دستوری می گذارند؛ اما رویکردهای نوین آموزشی به ارتقای توانایی ارتباطی از طریق دستور نیز توجه می کنند. پژوهش حاضر می کوشد پس از بررسی سیر تاریخی آموزش دستور, رویکردهای نوین آموزشی بر اساس حس و تفکر را پیشنهاد دهد. نگارندگان بر اساس سطوح تفکر بالا و پایین و درگیری حواس زیاد (حواس افزوده) و حواس کم (حواس کاسته), چهار آموزش «نظری», «کاربردی», «فکرورزی» و «فکربردی» را معرفی کرده و بدین نتیجه دست یافته اند که آموختن قواعد دستوری به تنهایی کافی نیست؛ بلکه مدرس باید تلاش کند آموزش دستور را به گونه ای انجام دهد که قواعد دستوری در حافظه ی بلندمدت زبان آموز ثبت شود. بنابراین, دستور را می توان به شیوه ی فکربردی انجام داد و انواع تفکرهای انتقادی, خلاقانه و آینده نگر او را نیز پرورش داد. در این روش, با افزایش قدرت تفکر و درگیری حواسِ بیشتر, میزان توجه زبان آموز بیشتر می شود و خلاقیت و توانش ارتباطی او نیز افزایش می یابد و این امر میزان یادگیری نکات دستوری را افزایش می دهد. در این راستا, استفاده از تمرین های دستوری تکلیف محور و تمرین هایی که به تفکرهای انتقادی و خلاقانه می انجامد, مؤثر به نظر می رسد و مدرس می تواند از طریق آن ها دستور را به شکل کاربردی و فکربردی آموزش دهد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    پیش قدم، رضا، و ابراهیمی، شیما. (1398). نگاهی نو به آموزش دستور زبان: معرفی آموزش «فکربردی». جستارهای زبانی، 10(5 (پیاپی 53 ))، 101-127. SID. https://sid.ir/paper/166126/fa

    Vancouver: کپی

    پیش قدم رضا، ابراهیمی شیما. نگاهی نو به آموزش دستور زبان: معرفی آموزش «فکربردی». جستارهای زبانی[Internet]. 1398؛10(5 (پیاپی 53 )):101-127. Available from: https://sid.ir/paper/166126/fa

    IEEE: کپی

    رضا پیش قدم، و شیما ابراهیمی، “نگاهی نو به آموزش دستور زبان: معرفی آموزش «فکربردی»،” جستارهای زبانی، vol. 10، no. 5 (پیاپی 53 )، pp. 101–127، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/166126/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button