مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

797
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

633
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مقایسه تاثیر القای موسیقی و تقلید حرکات قصدمند بر افزایش میانگین تعداد فعل در جمله در کودکان اُتیستیک

صفحات

 صفحه شروع 269 | صفحه پایان 291

چکیده

 این پژوهش, از جمله پژوهش های میان رشته ای است که در حوزه های علوم شناختی, زبان شناسی بالینی, عصب شناسی زبان و آسیب شناسی زبان قرار می گیرد و در جهت حل مشکلات و اختلالات مربوط به زبان, انجام گرفته است. هدف از این پژوهش, مقایسه تاثیر تحریک سیستم نورون های آینه ای از طریق القای موسیقی و تقلید حرکات قصدمند بر افزایش میانگین تعداد فعل در جمله در گفتار آزاد کودکان اُتیستیک است. به همین منظور, ابتدا دو پژوهش آزمایشی در 12 جلسه روی دو دختر 6 و 7 ساله اتیستیک به مدت چهار هفته در دانشگاه علوم پزشکی ایران, دانشکده علوم توانبخشی اجرا شد. پس از مشاهده نتایج مثبت و موثر این دو روش, نمونه های دیگر, یعنی 6 دختر اتیستیک 5-8 ساله تک زبانه فارسی زبان, به صورت نمونه در دسترس, انتخاب شدند و 42 جلسه در طی چهارده هفته, به صورت سه جلسه 20-30 دقیقه ای در هفته تحت آموزش, قرار گرفتند. آزمودنی ها به دو گروه تقسیم شدند, هنگام آموزش تقلید حرکات قصدمند در گروه اول که شامل 3 آزمودنی می شد, موسیقی در کلاس پخش نمی شد (تحریک دیداری و حرکتی), اما در گروه دوم که شامل 3 آزمودنی می شد, هنگام آموزش تقلید حرکات قصدمند, موسیقی بی کلام پخش می شد (تحریک دیداری, حرکتی و شنیداری). به منظور ارزیابی شاخص میانگین تعداد فعل در جمله, گفتار آزمودنی ها , پیش و پس از اجرای مداخله, درحین بازی و مکالمات روزمره ضبط شد, سپس میانگین تعداد فعل در جمله آن ها اندازه گیری شد. یافته های حاصل از پژوهش با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 20 به کمک آزمون تی زوج و آزمون تحلیل کواریانس (ANCOVA) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج حاکی از آن است که میانگین تعداد فعل در جمله, به صورت معنی داری بعد از دوره آموزشی در هر دو گروه افزایش یافت. علاوه بر افزایش میانگین تعداد فعل در کل آزمودنی ها, میانگین تعداد فعل در جمله, در گفتار آزمودنی های گروه دوم نسبت به آزمودنی های گروه اول تفاوت معنی داری داشت. براساس یافته های این پژوهش می توان گفت تحریک سیستم نورون های آینه ای از طریق القای موسیقی و تقلید حرکات قصدمند تاثیر مثبتی بر افزایش میانگین تعداد فعل در جمله در کودکان اتیستیک دارد. البته گفتنی است که تحریک شنیداری- دیداری- حرکتی این سیستم عصبی, تاثیر بیشتری بر پیشرفت وضعیت کلامی این کودکان دارد.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    یارمند، هانیه، و عشایری، حسن. (1395). مقایسه تاثیر القای موسیقی و تقلید حرکات قصدمند بر افزایش میانگین تعداد فعل در جمله در کودکان اُتیستیک. جستارهای زبانی، 7(5 (33))، 269-291. SID. https://sid.ir/paper/166356/fa

    Vancouver: کپی

    یارمند هانیه، عشایری حسن. مقایسه تاثیر القای موسیقی و تقلید حرکات قصدمند بر افزایش میانگین تعداد فعل در جمله در کودکان اُتیستیک. جستارهای زبانی[Internet]. 1395؛7(5 (33)):269-291. Available from: https://sid.ir/paper/166356/fa

    IEEE: کپی

    هانیه یارمند، و حسن عشایری، “مقایسه تاثیر القای موسیقی و تقلید حرکات قصدمند بر افزایش میانگین تعداد فعل در جمله در کودکان اُتیستیک،” جستارهای زبانی، vol. 7، no. 5 (33)، pp. 269–291، 1395، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/166356/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button