Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

638
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

567
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی و تحلیل رشد ابزار انسجام واژگانی در گفتمان نوشتاری دانش آموزان فارسی زبان

صفحات

 صفحه شروع 179 | صفحه پایان 205

چکیده

 در این پژوهش, رشد ابزار انسجام واژگانی (تکرار, باهم آیی, هم معنایی, شمول, جزءواژگی) در گفتمان نوشتاری دانش آموزان (9-12 ساله) پایه های چهارم, پنجم و ششم در چارچوب دستور نقش گرای نظام مند هلیدی و متیسن (2004) بررسی و تحلیل کردیم. داده ها را به شیوه میدانی گردآوری و با استفاده از روش توصیفی- تحلیلی تحلیل کریدم. نمونه آماری این پژوهش 45 دانش آموز پسر شهر تهران بودند که در سال تحصیلی 1393 تا 1394 در یک مدرسه دولتی تحصیل می کردند. معیارهایی چون مبتلا نبودن به اختلال ذهنی, اختلال یادگیری یا ناتوانی جسمی را در انتخاب نمونه ها درنظر داشتیم. ابزار پژوهش دو داستان مصور است که متخصصان روایی آن ها را تایید کرده اند. درصد فراوانی و الگوی رشد کاربرد انواع ابزار انسجام واژگانی را در روایت های نوشتاری دانش آموزان تحلیل نمودیم. یافته های پژوهش نشان می دهند که فراوانی ابزار انسجام واژگانی در پایه های چهارم, پنجم و ششم به ترتیب 862, 967 و 1119 است. تکرار و با هم آیی در هر سه پایه تحصیلی پربسامدترین و شمول و جزءواژگی کم بسامدترین ابزار هستند. درصد رخداد تکرار در مقایسه با سایر ابزارهای انسجام واژگانی, از پایه چهارم تا ششم سیر نزولی و درصد جزءواژگی و شمول در این فاصله زمانی سیر صعودی دارد. با هم آیی در پایه چهارم کمترین درصد رخداد را دارد. آزمون آماری کروسکال- والیس نشان می دهد که تفاوت کاربرد هم معنایی و تکرار در پایه های مختلف معنادار نیست ولی جزءواژگی, شمول و باهم آیی در سطح p£0.05 معنادار است. بنابراین, با بالارفتن پایه تحصیلی (سن), ابزار انسجام واژگانی بیشتر و پیچیده تری در گفتمان نوشتاری دانش آموزان دیده می شود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    رستم بیک تفرشی، آتوسا، حاجی رضایی، امین، عاصی، سیدمصطفی، و پهلوان زاده، مهسا. (1396). بررسی و تحلیل رشد ابزار انسجام واژگانی در گفتمان نوشتاری دانش آموزان فارسی زبان. جستارهای زبانی، 8(1 (36))، 179-205. SID. https://sid.ir/paper/166387/fa

    Vancouver: کپی

    رستم بیک تفرشی آتوسا، حاجی رضایی امین، عاصی سیدمصطفی، پهلوان زاده مهسا. بررسی و تحلیل رشد ابزار انسجام واژگانی در گفتمان نوشتاری دانش آموزان فارسی زبان. جستارهای زبانی[Internet]. 1396؛8(1 (36)):179-205. Available from: https://sid.ir/paper/166387/fa

    IEEE: کپی

    آتوسا رستم بیک تفرشی، امین حاجی رضایی، سیدمصطفی عاصی، و مهسا پهلوان زاده، “بررسی و تحلیل رشد ابزار انسجام واژگانی در گفتمان نوشتاری دانش آموزان فارسی زبان،” جستارهای زبانی، vol. 8، no. 1 (36)، pp. 179–205، 1396، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/166387/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا