مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

631
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

625
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

نگاهی به تفاوت های ساختاری در چند دستور آموزشی با تکیه بر مبحث ساختمان واژه

صفحات

 صفحه شروع 177 | صفحه پایان 192

چکیده

 این گفتار بر آن است تا با پژوهشی خلاصه در چند کتاب دستوری رایج در مراکز دانشگاهی به پاره ای از تفاوت های ساختاری در تالیف این کتاب ها اشاره کند. از آنجا که تعداد تالیفات دستوری زبان فارسی از آغاز تاکنون فراوان بوده, مشخص است تحلیل این آثار و نشان دادن وجوه تمایز و تشابه آنها کاری بس طولانی و نیازمند تحقیقی مفصل, فراتر از این گفتار می باشد. اما با توجه به اینکه در اکثر مراکز دانشگاهی رشته زبان و ادبیات فارسی و همچنین رشته زبان شناسی دایر است, بنا به نیاز مخاطبان و همچنین برای توصیف زبان فارسی کتاب های دستوری تالیف می شوند؛ اما به نظر می رسد, عده ای از نگارندگان این کتاب ها بدون در نظر گرفتن نیاز مخاطبان دست به تحریر این نوع کتب می زنند. در حقیقت, در این پژوهش سعی بر آن است به این سوال پاسخ داده شود که آیا تالیفات زیاد در حوزه دستور زبان به نفع مخاطبی است که کتاب بنا به نیاز او تالیف شده است یا خیر؟ و آیا کتاب های دستوری توصیفی و آموزشی در رسالت خود مبنی بر توصیف زبان و آموزش مخاطب موفق بوده اند یا خیر؟ تعدادی از نتایج حاصل از این تحقیق به شرح زیر است. الف– آشفتگی ها و اختلاف نظرها در کتاب های دستوری به وفور دیده می شود. ب- بسیاری از این تالیفات بر مبنای یک نظریه دستوری و زبانی نوشته نشده اند. ج- هماهنگی بین مطالب در این کتاب ها ضعیف است. د- این تالیفات در شناساندن بسیاری از مباحث دستوری ناتوان بوده اند. ه- بسیاری از این کتاب ها در ارائه شواهد مثال و بسیاری در توضیحات و تعاریف ضعیف کار کرده اند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    شفیع نسبت، شعبان، و بلندی پور، سیدمهرداد. (1389). نگاهی به تفاوت های ساختاری در چند دستور آموزشی با تکیه بر مبحث ساختمان واژه. بهارستان سخن (ادبیات فارسی)، 6(16)، 177-192. SID. https://sid.ir/paper/168546/fa

    Vancouver: کپی

    شفیع نسبت شعبان، بلندی پور سیدمهرداد. نگاهی به تفاوت های ساختاری در چند دستور آموزشی با تکیه بر مبحث ساختمان واژه. بهارستان سخن (ادبیات فارسی)[Internet]. 1389؛6(16):177-192. Available from: https://sid.ir/paper/168546/fa

    IEEE: کپی

    شعبان شفیع نسبت، و سیدمهرداد بلندی پور، “نگاهی به تفاوت های ساختاری در چند دستور آموزشی با تکیه بر مبحث ساختمان واژه،” بهارستان سخن (ادبیات فارسی)، vol. 6، no. 16، pp. 177–192، 1389، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/168546/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button