مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

729
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

650
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

ارایه الگوی جامع موبینگ (ترور روحی) در محیط کار با تأکید بر محیطهای آموزشی؛ پیشایندها، ابعاد و پیامدها

صفحات

 صفحه شروع 69 | صفحه پایان 90

چکیده

 یکی از عوامل اثرگذار روحی-عاطفی در محیط های کاری و آموزشی که وجود و اثرات منفی فردی و سازمانی آن کمتر مدنظر قرار گرفته, موبینگ (ترور روحی) است. موبینگ فعالیتهای روحی-عاطفی با نمودهای گفتاری و رفتاری است که فرد (موب کننده) به گونه ای رفتار می کند تا طرف مقابل (قربانی موب شده) در شرایط ناامن قرار گرفته و گاه مجبور به ترک سازمان شود. هدف این مطالعه علمی-مروری از نوع توصیفی و مبتنی بر صبغه کتابخانه ای, آن است که با کاوش مطالعات نظری و میدانی جهانی, به تعریف موبینگ, مراحل و ابعاد آن بپردازد؛ عوامل مرتبط (پیشایندها و پیامدهای) آن را بررسی کند؛ مهم ترین الگوهای مطرح شده, الگوی جامع توسعه یافته عوامل مرتبط با موبینگ و راهکارهایی برای مدیریت و کاهش آن ارایه دهد. نتیجه مطالعه حاضر نشان می دهد در محیط های کاری و آموزشی, رفتارهای موبینگ شامل هفت بعد مختلف, عوامل مؤثر و پیامدهای مخرب (فردی, شغلی, سازمانی, روانی-اجتماعی) است که ضرورت شناخت و مدیریت آنها, انجام مطالعات دقیق میدانی و بومی در هر محیط سازمانی و آموزشی خاص آن را ایجاب می کند. تقویت مربی گری, رفتارهای شهروندی سازمانی, شفافیت سازمانی, اخلاق کاری-حرفه ای, هوش معنوی و هیجانی, مدیریت تعارض و پویایی های تیمی, راهکارهای کاهش موبینگ و هم افزایی فعالیت ها برای تحقق اهداف فردی و سازمانی است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    کوشازاده، سیدعلی، و اسدزاده، محبوبه. (1397). ارایه الگوی جامع موبینگ (ترور روحی) در محیط کار با تأکید بر محیطهای آموزشی؛ پیشایندها, ابعاد و پیامدها. رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، 9(3 (پیاپی 35) )، 69-90. SID. https://sid.ir/paper/168737/fa

    Vancouver: کپی

    کوشازاده سیدعلی، اسدزاده محبوبه. ارایه الگوی جامع موبینگ (ترور روحی) در محیط کار با تأکید بر محیطهای آموزشی؛ پیشایندها, ابعاد و پیامدها. رهیافتی نو در مدیریت آموزشی[Internet]. 1397؛9(3 (پیاپی 35) ):69-90. Available from: https://sid.ir/paper/168737/fa

    IEEE: کپی

    سیدعلی کوشازاده، و محبوبه اسدزاده، “ارایه الگوی جامع موبینگ (ترور روحی) در محیط کار با تأکید بر محیطهای آموزشی؛ پیشایندها, ابعاد و پیامدها،” رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، vol. 9، no. 3 (پیاپی 35) ، pp. 69–90، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/168737/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button