مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,509
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

729
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

4

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

همه گیر شناسی اختلال های روانی در دانش آموزان دبیرستان شهرستان رفسنجان

صفحات

 صفحه شروع 71 | صفحه پایان 80

چکیده

 هدف پژوهش حاضر تعیین میزان شیوع اختلال های روانی در دانش آموزان دبیرستان شهرستان رفسنجان در سال تحصیلی 81-1380 و همچنین بررسی ارتباط میان عوامل جمعیت شناختی با اختلال های روانی بود. مواد و روش کار: در این بررسی از میان جمعیت دانش آموزان دبیرستانی شهرستان رفسنجان, 830 نفر به روش نمونه گیری خوشه ای- چند مرحله ای انتخاب و پرسش نامه ی SCL-90-R به عنوان ابزار بررسی سلامت روان و غربالگری اختلال های روانی بر روی آنها و سپس پرسش نامه فرم ثبت علایم بر پایه ای ملاک های DSM-IV بر روی موارد مشکوک به بیماری توسط روانپزشک اجرا گردید. به منظور تعیین نمره ی برش پرسش نامه ی یاد شده, 120 نفر (3 خوشه ای 40 نفری) توسط روانپزشک, مصاحبه و ارزیابی شدند. با توجه به نقطه ی برش 63, تعداد 176 نفر از 830 نمونه مورد ارزیابی نمره ای بالاتر از نمره ی برش به دست آوردند که از این تعداد 17 نفر بر اساس مصاحبه ی بالینی روانپزشک سالم تشخیص داده شدند و 21 نفر نیز با وجود چندین بار مراجعه امکان مصاحبه با آنها فراهم نگردید. از این رو با 138 نفر مصاحبه انجام شد و با تایید روانپزشک تشخیص گذاشته شد. یافته ها: این پژوهش نشان داد که میزان شیوع کلید اختلال های روانی درنمونه ی مورد بررسی 16.6% (در دختران 21.6% و در پسران 10.6%) بوده است. اختلال های ضطرابی و خلقی با شیوع 8.4% و 4.1% شایع ترین اختلال های روانی بودند. نتیجه گیری: اختلال های روانی در دانش آموزان دبیرستانی شهرستان رفسنجان شایع است و بین متغیرهای جنس, سابقه ی اختلال روانی, طلاق, مصرف مواد در اعضای خانواده و نوع مسکن با اختلال های روانی دانش آموزان ارتباط معنی دار وجود دارد.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

حسینی فرد، سیدمهدی، بیرشک، بهروز، و عاطف وحید، محمدکاظم. (1384). همه گیر شناسی اختلال های روانی در دانش آموزان دبیرستان شهرستان رفسنجان. مجله روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران (اندیشه و رفتار)، 11(1 (پیاپی 40))، 71-80. SID. https://sid.ir/paper/16906/fa

Vancouver: کپی

حسینی فرد سیدمهدی، بیرشک بهروز، عاطف وحید محمدکاظم. همه گیر شناسی اختلال های روانی در دانش آموزان دبیرستان شهرستان رفسنجان. مجله روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران (اندیشه و رفتار)[Internet]. 1384؛11(1 (پیاپی 40)):71-80. Available from: https://sid.ir/paper/16906/fa

IEEE: کپی

سیدمهدی حسینی فرد، بهروز بیرشک، و محمدکاظم عاطف وحید، “همه گیر شناسی اختلال های روانی در دانش آموزان دبیرستان شهرستان رفسنجان،” مجله روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران (اندیشه و رفتار)، vol. 11، no. 1 (پیاپی 40)، pp. 71–80، 1384، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/16906/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا