مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,393
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,163
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تاثیر مداخله های درمانی بر مشکلات رفتاری کودکان آزاردیده

صفحات

 صفحه شروع 202 | صفحه پایان 210

چکیده

 هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر مداخله های درمانی بر مشکلات روانپزشکی کودکان آزاردیده بود. روش: در پژوهش نیمه مداخله ای حاضر 73 کودک (43 پسر و 30 دختر) که به علل روانپزشکی به درمانگاه روانپزشکی کودک و نوجوان و یا به علل جسمی به اورژانس, درمانگاه و بخش کودکان بیمارستان امام حسین (ع) ارجاع شده بودند, بررسی شدند و مداخله ها و درمان های غیردارویی (بازی درمانی, رفتاردرمانی, شناخت درمانی, آموزش مهارت های زندگی, کاردرمانی, اقدامات مددکاری و مشاوره با مدرسه, آموزش مدیریت خشم و فرزندپروری), بسته به نیاز کودک و خانواده انجام شد. آموزش مهارت فرزندپروری در هشت جلسه گروهی 90 دقیقه ای, به صورت هفتگی, بر پایه تربیت سازنده, برگزار شد؛ اما دو جلسه از هشت جلسه, به توضیح در مورد کودک آزاری و تنبیه فیزیکی و آثار منفی آن بر کودک و روش های کنترل خشم اختصاص یافت. پرسش نامه کودک آزاری توسط روانشناس, با اخذ اطلاعات از پدر و مادر و مشاهده کودک پیش از انجام مداخله درمانی تکمیل شد. سیاهه رفتاری کودک (CBCL) نیز پیش از مداخله و در ماه های سوم و ششم پس از مداخله توسط پدر و مادر تکمیل شد. مدت مداخله درمانی برای هر فرد سه ماه بود. در نهایت, در 40 مورد مداخله به پایان رسید. داده ها به روش تحلیل واریانس با اندازه های تکراری تحلیل شد. یافته ها: یافته ها نشان دهنده بهبود قابل توجه آزمودنی ها در خرده مقیاس های مشکل توجه, مشکلات اضطرابی/افسردگی, مشکلات اجتماعی, رفتار بزهکارانه, پرخاشگری, درونی سازی, برونی سازی و مشکلات کلی, در نتیجه مداخله های درمانی بود (در تمام موارد P<0.001) تیجه گیری: شناسایی و انجام مداخله های به موقع و مستمر برای کاهش پیامدهای کودک آزاری مفید است.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    عرب گل، فریبا، درخشان پور، فیروزه، پناغی، لیلی، سرجمعی، سعیده، و حاجبی، احمد. (1392). تاثیر مداخله های درمانی بر مشکلات رفتاری کودکان آزاردیده. مجله روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران (اندیشه و رفتار)، 19(3 (پیاپی 74))، 202-210. SID. https://sid.ir/paper/16983/fa

    Vancouver: کپی

    عرب گل فریبا، درخشان پور فیروزه، پناغی لیلی، سرجمعی سعیده، حاجبی احمد. تاثیر مداخله های درمانی بر مشکلات رفتاری کودکان آزاردیده. مجله روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران (اندیشه و رفتار)[Internet]. 1392؛19(3 (پیاپی 74)):202-210. Available from: https://sid.ir/paper/16983/fa

    IEEE: کپی

    فریبا عرب گل، فیروزه درخشان پور، لیلی پناغی، سعیده سرجمعی، و احمد حاجبی، “تاثیر مداخله های درمانی بر مشکلات رفتاری کودکان آزاردیده،” مجله روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران (اندیشه و رفتار)، vol. 19، no. 3 (پیاپی 74)، pp. 202–210، 1392، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/16983/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button