مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

3,110
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

900
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

نقش مولفه های شناختی، فراشناختی و فراهیجانی در پیش بینی پریشانی هیجانی در دانشجویان

صفحات

 صفحه شروع 178 | صفحه پایان 191

کلیدواژه

چکیده

 اهداف: پژوهش حاضر با هدف ارزیابی تاثیر عوامل شناختی و فراشناختی و فراهیجانی برای پیش بینی پریشانی هیجانی در بین دانشجویان انجام شد.مواد و روش ها: پژوهش حاضر از نوع مطالعات توصیفی همبستگی است. نمونه پژوهش شامل 400 دانشجو بود که به روش نمونه گیری خوشه ای چندمرحله ای انتخاب شدند. داده ها با استفاده از پرسش نامه تنظیم هیجان, طرح واره های هیجانی لیهی, فرم کوتاه پرسش نامه طرح واره یانگ, پرسش نامه فراشناخت, مقیاس توجه آگاهی و پرسش نامه پذیرش و عمل (نسخه دوم) گردآوری و با استفاده از نرم افزار spss (نسخه 22) و روش های آماری همبستگی دومتغیره پیرسون و تحلیل رگرسیون خطی گام به گام تجزیه وتحلیل شد.یافته ها: برخی از خرده مقیاس های پذیرش و عمل, خودآگاهی هیجانی, توجه آگاهی و پذیرش احساسات با ضریب منفی و انزوای اجتماعی/ بیگانگی, تلاش برای منطقی بودن و آسیب پذیری با ضریب مثبت در مجموع می توانند به طور معناداری (42.1 درصد) از واریانس روش های تنظیم هیجان ناکارآمد درونی را تبیین کنند. ارزش های بالاتر, توجه آگاهی و پذیرش احساسات با ضریب منفی و بی اعتمادی/ بدرفتاری و توافق با ضریب مثبت در مجموع می توانند به طور معناداری 27.2 درصد از واریانس روش های تنظیم هیجان ناکارآمد درونی را تبیین کنند.نتیجه گیری: پژوهش نشان داد بین پذیرش و عمل, خودآگاهی هیجانی, توجه آگاهی, پذیرش احساسات, انزوای اجتماعی/ بیگانگی, تلاش برای منطقی بودن و آسیب پذیری با شدت روش های تنظیم هیجان ناکارآمد درونی رابطه معنی داری وجود دارد. همچنین مشخص شد پذیرش و عمل قوی ترین پیش بینی کننده شدت روش های ناکارآمد درونی است. به علاوه بین ارزش های بالاتر, بی اعتمادی/ بدرفتاری, توجه آگاهی, توافق و پذیرش احساسات با شدت روش های تنظیم هیجان ناکارآمد بیرونی رابطه معنی داری وجود دارد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    احدیان فرد، پانته آ، اصغرنژادفرید، علی اصغر، فتحعلی لواسانی، فهیمه، و عاشوری، احمد. (1396). نقش مولفه های شناختی, فراشناختی و فراهیجانی در پیش بینی پریشانی هیجانی در دانشجویان. مجله روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران (اندیشه و رفتار)، 23(2)، 178-191. SID. https://sid.ir/paper/17137/fa

    Vancouver: کپی

    احدیان فرد پانته آ، اصغرنژادفرید علی اصغر، فتحعلی لواسانی فهیمه، عاشوری احمد. نقش مولفه های شناختی, فراشناختی و فراهیجانی در پیش بینی پریشانی هیجانی در دانشجویان. مجله روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران (اندیشه و رفتار)[Internet]. 1396؛23(2):178-191. Available from: https://sid.ir/paper/17137/fa

    IEEE: کپی

    پانته آ احدیان فرد، علی اصغر اصغرنژادفرید، فهیمه فتحعلی لواسانی، و احمد عاشوری، “نقش مولفه های شناختی, فراشناختی و فراهیجانی در پیش بینی پریشانی هیجانی در دانشجویان،” مجله روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران (اندیشه و رفتار)، vol. 23، no. 2، pp. 178–191، 1396، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/17137/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا