مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,933
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,595
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تاثیر آموزش توجه آگاهی بر کاهش اضطراب امتحان دانشجویان

صفحات

 صفحه شروع 67 | صفحه پایان 76

چکیده

اضطراب امتحان نوعی خوداشتغالی ذهنی است که با خود کم انگاری و تردید درباره توانایی های خود, مشخص می شود و غالبا به ارزیابی شناختی منفی, عدم تمرکز حواس, واکنش های جسمانی نامطلوب و افت عملکرد تحصیلی فرد منجر می شود. شیوه های مختلفی در مورد کاهش اضطراب معرفی شده است. یکی از این شیوه ها می تواند توجه آگاهی باشد. توجه آگاهی, به معنای توجه کردن عمدی و تمرکزی پذیرا و بدون قضاوت, به رخ دادن افکار, هیجانات و احساسات در زمان حال است. هدف این مطالعه, بررسی تاثیر به کارگیری توجه آگاهی بر کاهش اضطراب دانشجویان در جلسات امتحان بود. برای این منظور طی یک پژوهش نیمه آزمایشی با پیش آزمون, پس آزمون و گروه کنترل, 33 دانشجو به صورت نمونه در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایشی و کنترل کاربندی شدند. آزمودنی ها پیش و پس از انجام پژوهش از نظر اضطراب امتحان, تهدید ادراک شده از امتحان و سبک بزرگ نمایی تهدید مورد ارزیابی قرار گرفتند. دانشجویان گروه کنترل با حضور یک روان شناس, در ده دقیقه ابتدای درس به صورت گروهی, به تمرین توجه آگاهی پرداختند و سپس ده دقیقه با استاد درس در رابطه با نگرانی هایشان در رابطه با امتحان گفتگو کردند. در گروه کنترل چنین مداخله ای انجام نگرفت. نتایج تحلیل کواریانس نشان داد که آموزش توجه آگاهی, تاثیر معناداری بر کاهش اضطراب امتحان و تهدید ادراک شده از امتحان دانشجویان دارد. به نظر می رسد طی توجه آگاهی, ظرفیت و توانایی نظام پردازش اطلاعات افزایش می یابد و این تمرین ها می می تواند به عنوان یک نظام هشدار اولیه مانع شروع یک درگیری ذهنی با اضطراب شود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    شیدایی اقدم، شوان، و فاطمی پور، حمیدرضا. (1396). تاثیر آموزش توجه آگاهی بر کاهش اضطراب امتحان دانشجویان. اندیشه و رفتار در روانشناسی بالینی (اندیشه و رفتار) )، 11(45)، 67-76. SID. https://sid.ir/paper/172150/fa

    Vancouver: کپی

    شیدایی اقدم شوان، فاطمی پور حمیدرضا. تاثیر آموزش توجه آگاهی بر کاهش اضطراب امتحان دانشجویان. اندیشه و رفتار در روانشناسی بالینی (اندیشه و رفتار) )[Internet]. 1396؛11(45):67-76. Available from: https://sid.ir/paper/172150/fa

    IEEE: کپی

    شوان شیدایی اقدم، و حمیدرضا فاطمی پور، “تاثیر آموزش توجه آگاهی بر کاهش اضطراب امتحان دانشجویان،” اندیشه و رفتار در روانشناسی بالینی (اندیشه و رفتار) )، vol. 11، no. 45، pp. 67–76، 1396، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/172150/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button