مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,145
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,097
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

رابطه سبک های هویت، بهداشت روانی دوران بلوغ، افسردگی و موفقیت تحصیلی در دانش آموزان پسر دبیرستانی قم

صفحات

 صفحه شروع 119 | صفحه پایان 134

چکیده

 هدف از تحقیق حاضر تعیین رابطه بین سبک های هویت, بهداشت روانی دوران بلوغ, افسردگی و موفقیت تحصیلی در دانش آموزان پسر دبیرستانی قم است. جامعه مورد مطالعه شامل 16813 دانش آموز پسر دبیرستانی شهر قم در سال تحصیلی 1386-87 است و نمونه مورد مطالعه شامل260  دانش آموز می باشد که با استفاده از نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شدند. ابزار پ‍‍ژوهش آزمون سبک های هویت برزونسکی(1989) , چک لیست بهداشت روانی کومار و پرسشنامه افسردگی بک (1990) بود. داده ها با آزمون همبستگی پیرسون تحلیل شد. نتایج در سطح 0.99 اطمینان نشان داد که رابطه بین سبک هویت اطلاعاتی با موفقیت تحصیلی رابطه مستقیم و معنادار به دست آمد و از سوی دیگر بین سبک هویت اطلاعاتی با سبک هویت سردرگم, تعهد هویت, مشکلات روانی دوران بلوغ و افسردگی رابطه منفی و معنادار به دست آمد. هم چنین رابطه موفقیت تحصیلی با مشکلات روانی دوران بلوغ و افسردگی رابطه منفی و معنادار بود. بین سبک هویت سردرگم با مشکلات روانی دوران بلوغ و افسردگی رابطه مثبت و معنادار به دست آمد. بالاترین میزان تعهد هویت در سبک هویت هنجاری مشاهده شد و جالب آنکه تعهد هویت با مشکلات روانی دوران بلوغ رابطه مثبت و معنادار داشت یعنی دانش آموزانی که میزان تعهد هویت بالاتری داشتند از مشکلات روانی دوران بلوغ بیشتری برخوردار بودند. نتایج به دست آمده در این تحقیق با اکثر تحقیقات صورت گرفته پیشین از جمله تحقیقات برزونسکی همسو است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    عبدی زرین، سهراب، آقایوسفی، علیرضا، قائدامینی، غلامرضا، محمدی، الهام، و کهالی، عباس. (1388). رابطه سبک های هویت, بهداشت روانی دوران بلوغ, افسردگی و موفقیت تحصیلی در دانش آموزان پسر دبیرستانی قم. پژوهشنامه تربیتی، 5(21)، 119-134. SID. https://sid.ir/paper/175232/fa

    Vancouver: کپی

    عبدی زرین سهراب، آقایوسفی علیرضا، قائدامینی غلامرضا، محمدی الهام، کهالی عباس. رابطه سبک های هویت, بهداشت روانی دوران بلوغ, افسردگی و موفقیت تحصیلی در دانش آموزان پسر دبیرستانی قم. پژوهشنامه تربیتی[Internet]. 1388؛5(21):119-134. Available from: https://sid.ir/paper/175232/fa

    IEEE: کپی

    سهراب عبدی زرین، علیرضا آقایوسفی، غلامرضا قائدامینی، الهام محمدی، و عباس کهالی، “رابطه سبک های هویت, بهداشت روانی دوران بلوغ, افسردگی و موفقیت تحصیلی در دانش آموزان پسر دبیرستانی قم،” پژوهشنامه تربیتی، vol. 5، no. 21، pp. 119–134، 1388، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/175232/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button