Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,241
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,230
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

ساختار عاملی پرسشنامه موفقیت تحصیلی دانش آموزان دبیرستانی

صفحات

 صفحه شروع 47 | صفحه پایان 66

چکیده

 پژوهش حاضر با هدف بررسی ساختار عاملی پرسشنامه موفقیت تحصیلی (صالحی, 1393) و با استفاده از رویکرد تحلیل عاملی تاییدی انجام شد. روش این پژوهش از نوع توصیفی بود. جامعه آماری پژوهش کلیه دانش آموزان دبیرستانی شهر اصفهان در سال تحصیلی 94-1393 که حدود 158304 نفر بودند. نمونه تحقیق شامل 400 نفر از دانش آموزان که با روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شدند. به منظور بررسی ساختار عاملی از نرم افزار 20 AMOS استفاده گردید. نتایج تحلیل عاملی تاییدی نشان داد که چهار عامل معدل, نظر دانش آموز, والد و معلم در تعریف موفقیت تحصیلی عینی دارای وزن معنادار و سه زیر مقیاس رضایتمندی تحصیلی, احساس موفقیت تحصیلی و پایستگی تحصیلی در مورد تعریف موفقیت تحصیلی ذهنی دارای وزن معنادار هستند. در نهایت مدل ارائه شده نشان داد که دو آیتم پنهان موفقیت تحصیلی ذهنی و موفقیت تحصیلی عینی در تعریف موفقیت تحصیلی دارای وزن معنادار و قدرتمندی هستند. با توجه به یافته های این پژوهش می توان گفت در نظر گرفتن تنها یک ملاک واحد یعنی معدل, برای ارزیابی پیشرفت و موفقیت تحصیلی دانش آموزان همراه با خطا بوده و بهتر است برای سنجش میزان موفقیت تحصیلی دانش آموزان در مدارس, از پرسشنامه موفقیت تحصیلی (صالحی, 1393) استفاده شود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    قوامی، مرجان، عابدی، محمدرضا، و نیل فروشان، پریسا. (1396). ساختار عاملی پرسشنامه موفقیت تحصیلی دانش آموزان دبیرستانی. اندازه گیری تربیتی، 8(29 )، 47-66. SID. https://sid.ir/paper/214660/fa

    Vancouver: کپی

    قوامی مرجان، عابدی محمدرضا، نیل فروشان پریسا. ساختار عاملی پرسشنامه موفقیت تحصیلی دانش آموزان دبیرستانی. اندازه گیری تربیتی[Internet]. 1396؛8(29 ):47-66. Available from: https://sid.ir/paper/214660/fa

    IEEE: کپی

    مرجان قوامی، محمدرضا عابدی، و پریسا نیل فروشان، “ساختار عاملی پرسشنامه موفقیت تحصیلی دانش آموزان دبیرستانی،” اندازه گیری تربیتی، vol. 8، no. 29 ، pp. 47–66، 1396، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/214660/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا