مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

813
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

852
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی تاثیر آموزش توسط داروساز در بیماران مبتلا به هایپرلیپیدمی تحت درمان با استاتین ها بر میزان باور بیمار در مورد مصرف صحیح این داروها

صفحات

 صفحه شروع 63 | صفحه پایان 70

چکیده

 مقدمه: هیپرلیپیدمی یکی از شایعترین بیماری های مزمن است که میلیون ها نفر از آن رنج می برند. مطالعات نشان می دهند که تبعیت بیمار از دستورات دارویی ارائه شده توسط داروساز یا پزشک حائز اهمیت است اما بسیاری از بیماران, مصرف صحیح داروها را رعایت نمی کنند. هدف از مطالعه حاضر تعیین تاثیر آموزش توسط داروساز در بیماران مبتلا به هایپرلیپیدمی تحت درمان با استاتین ها بر میزان باور بیمار در مورد این داروها بود.روش کار: این مطالعه از نوع کار آزمایی بالینی که به روش مداخله ای انجام شد و جامعه مورد مطالعه عبارت بود از کلیه بیماران مبتلا به بیماری قلبی تحت درمان با استاتین که از بهمن ماه 1394 تا خرداد ماه 1395 در بیمارستان فرشچیان همدان بستری بودند. حجم نمونه در این مطالعه 50 نفر بود. داده ها با استفاده از دو پرسشنامه شامل خصوصیات دموگرافیک بیماران و باور بیماران به دست آمد. در پایان داده ها با استفاده از نرم افزار آماری SPSS نسخهٔ 19 و با استفاده از آزمون های آماری از t-test, Mann-Whithney و مربع کای تجزیه و تحلیل شدند. سطح معنی داری کمتر از 0.05 در نظر گرفته شد.یافته ها: نتایج مطالعه حاضر نشان داد که میانگین نمرات باور به درمان با استفاده از پرسشنامه باور به درمان در شروع مطالعه در هر دو گروه همسان و از نظر آماری اختلاف معنی داری با هم نداشتند (0.54= P) اما 6 هفته پس از مداخله در میانگین باور به درمان در گروه مداخله نسبت به گروه کنترل افزایش معنی داری مشاهده گردید (0.007= P).نتیجه گیری: آموزش توسط داروساز در بیماران مبتلا به هایپرلیپیدمی می تواند بر میزان باور آنها در مورد درمان نقش مثبت و موثری داشته باشد. بنابراین با اطمینان بیشتری می توان تاثیر مشاوره را در کنترل بیماری مزمنی همچون هایپرلیپیدمی را تایید نمود.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

مهرپویا، مریم، طراوتی جواد، معصومه، لرکی، امیر، محمدی، یونس، عطایی، سارا، و کلوندی، میترا. (1396). بررسی تاثیر آموزش توسط داروساز در بیماران مبتلا به هایپرلیپیدمی تحت درمان با استاتین ها بر میزان باور بیمار در مورد مصرف صحیح این داروها. مجله پزشکی بالینی ابن سینا (مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی همدان)، 24(1)، 63-70. SID. https://sid.ir/paper/17594/fa

Vancouver: کپی

مهرپویا مریم، طراوتی جواد معصومه، لرکی امیر، محمدی یونس، عطایی سارا، کلوندی میترا. بررسی تاثیر آموزش توسط داروساز در بیماران مبتلا به هایپرلیپیدمی تحت درمان با استاتین ها بر میزان باور بیمار در مورد مصرف صحیح این داروها. مجله پزشکی بالینی ابن سینا (مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی همدان)[Internet]. 1396؛24(1):63-70. Available from: https://sid.ir/paper/17594/fa

IEEE: کپی

مریم مهرپویا، معصومه طراوتی جواد، امیر لرکی، یونس محمدی، سارا عطایی، و میترا کلوندی، “بررسی تاثیر آموزش توسط داروساز در بیماران مبتلا به هایپرلیپیدمی تحت درمان با استاتین ها بر میزان باور بیمار در مورد مصرف صحیح این داروها،” مجله پزشکی بالینی ابن سینا (مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی همدان)، vol. 24، no. 1، pp. 63–70، 1396، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/17594/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button