مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,152
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

872
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی نتایج اجرای مدیریت کیفیت فراگیر در شبکه های بهداشت و درمان استان همدان 81-1379

صفحات

 صفحه شروع 37 | صفحه پایان 43

چکیده

 هدف کلی این پژوهش تعیین نحوه کاربرد مدیریت کیفیت فراگیر(Total Quality Management)  در نظامهای بهداشت و درمان کشورهای مختلف و طراحی الگوی مناسب و اجرای آن در شبکه های بهداشت و درمان استان همدان بود. مهمترین اهداف اختصاصی این پژوهش شامل, تحلیل روشها (برنامه های) اجرایی و دستاوردهای TQM در کشورهای مختلف از جمله ایران, طراحی الگوی اولیه TQM برای سیستمهای بهداشتی, اجرای مدل پیشنهادی در 8 شبکه بهداشت و درمان استان همدان, تحلیل نتایج بکارگیری TQM ودر نهایت ارایه راهکارهای مناسب جهت اجرای موفق آن بود.روش پژوهش از نوع نیمه تجربی بود به صورتیکه پس ازیکسال از اجرای الگوی پیشنهادی در هشت شبکه استان همدان, نتایج کوتاه مدت ارزیابی شد.نتایج حاصله نشان از تغییرات مثبت در فرهنگ سازمانی, کار تیمی, فرایند گرایی و رضایت مشتری در جامعه مورد پژوهش داشت, بطوریکه 5/42 % موافق تغییرات مثبت فرهنگ سازمان بودند و 5/45% به افزایش اثر بخشی تیمهای بهبود کیفیت اذعان داشتند. از لحاظ جنبه های فنی پروژه های ارتقا کیفیت, شاخص قابلیت فرایند (Process Capability Ratio) در برخی فرآیندها افزایش قابل توجه داشت به نحوی که PCRفرآیندهای واکسیناسیون از 8/0 به 08/1, صدور کارت تندرستی از 82/0 به 71/1, مراقبت اطفال از 5/0 به 3/1, تحلیل گزارشهای خانه های بهداشت از 24/0 به 5/1 و تحویل قرص LD, HD از 41/0 به 48/1 ارتقا یافت. مهمترین عوامل پیش برنده در اجرای برنامه های TQM حمایت و تعهد مدیریت (87%), آموزشهای مستمر (85%), برنامه ریزی استراتژیک (73%) ومشارکت کارکنان (65%) بود.با توجه به نتایج بدست آمده, اجرای TQM در شبکه های بهداشت درمان استان همدان نه تنها به ارتقا کیفیت فرآیندهای کلیدی منجر گشته بلکه تحولات مثبت فرهنگی نیز بهمراه داشته است .

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

حمیدی، یداله، و طبیبی، سیدجمال الدین. (1383). بررسی نتایج اجرای مدیریت کیفیت فراگیر در شبکه های بهداشت و درمان استان همدان 81-1379. مجله پزشکی بالینی ابن سینا (مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی همدان)، 11(1 (مسلسل 31))، 37-43. SID. https://sid.ir/paper/17635/fa

Vancouver: کپی

حمیدی یداله، طبیبی سیدجمال الدین. بررسی نتایج اجرای مدیریت کیفیت فراگیر در شبکه های بهداشت و درمان استان همدان 81-1379. مجله پزشکی بالینی ابن سینا (مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی همدان)[Internet]. 1383؛11(1 (مسلسل 31)):37-43. Available from: https://sid.ir/paper/17635/fa

IEEE: کپی

یداله حمیدی، و سیدجمال الدین طبیبی، “بررسی نتایج اجرای مدیریت کیفیت فراگیر در شبکه های بهداشت و درمان استان همدان 81-1379،” مجله پزشکی بالینی ابن سینا (مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی همدان)، vol. 11، no. 1 (مسلسل 31)، pp. 37–43، 1383، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/17635/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button