مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,966
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

210
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مهار یادگیری وابسته به وضعیت القا شده با اسکوپولامین توسط بلوک گیرنده های بتا-1- آدرنرژیک هیپوکامپ پشتی در موش صحرایی

صفحات

 صفحه شروع 1 | صفحه پایان 9

چکیده

 سیستم های آدرنرژیک و کولینرژیک مغز نقش مهمی در حافظه و یادگیری دارند. مطالعات قبلی نشان می دهند که اسکوپولامین باعث تخریب حافظه اجتنابی مهاری و القاء یادگیری وابسته به وضعیت می شود. در این مطالعه اثر ات آنتاگونیست گیرنده بتا-1-آدرنرژیک بر روی یادگیری وابسته به وضعیت اسکوپولامین در هیپوکامپ پشتی موش صحرایی مورد بررسی قرار می گیرد. در این مطالعه تجربی از 155 سر موش صحرایی نر استفاده شد. نمونه ها پس از بیهوشی در دستگاه استریوتاکسی قرار گرفتند و کانول گذاری دوطرفه در ناحیه CA1 هیپوکامپ پشتی انجام شد. بعد از طی دوره بهبودی هفت روزه, آزمون رفتاری با استفاده از دستگاه یادگیری احترازی غیر فعال آغاز شد. در این مطالعه اسکوپولامین به عنوان آنتاگونیست گیرنده موسکارینی و اتنولول به عنوان آنتاگونیست گیرنده بتا-1-آدرنرژیک استفاده شده است. تزریق پیش از آموزش یا قبل از آزمون اسکوپولامین (1.5 و 3 میکروگرم بر موش) به ناحیه CA1 باعث تخریب حافظه اجتنابی مهاری می شود. فراموشی القاء شده با تزریق قبل از آموزش اسکوپولامین با تزریق همان مقدار اسکوپولامین قبل از آزمون اصلاح می گردد, که به این حالت یادگیری وابسته به وضعیت گفته می شود. تزریق قبل از آزمون اتنولول (0.09 میکروگرم بر موش) نیز باعث تخریب حافظه اجتنابی مهاری می گردد. بعلاوه تزریق قبل از آزمون اتنولول (0.09 میکروگرم بر موش) دو دقیقه قبل از اسکوپولامین روز آزمون, یادگیری وابسته به وضعیت اسکوپولامین را مهار می نماید. بطور کلی می توان گفت که گیرنده های بتا- 1 -آدرنرژیک هیپوکامپ پشتی نقش مهمی در یادگیری وابسته به وضعیت اسکوپولامین بازی می کنند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    پاک پور، بهاره، نواییان، مجید، و پیری، مرتضی. (1392). مهار یادگیری وابسته به وضعیت القا شده با اسکوپولامین توسط بلوک گیرنده های بتا-1- آدرنرژیک هیپوکامپ پشتی در موش صحرایی. زیست شناسی جانوری، 6(2)، 1-9. SID. https://sid.ir/paper/176850/fa

    Vancouver: کپی

    پاک پور بهاره، نواییان مجید، پیری مرتضی. مهار یادگیری وابسته به وضعیت القا شده با اسکوپولامین توسط بلوک گیرنده های بتا-1- آدرنرژیک هیپوکامپ پشتی در موش صحرایی. زیست شناسی جانوری[Internet]. 1392؛6(2):1-9. Available from: https://sid.ir/paper/176850/fa

    IEEE: کپی

    بهاره پاک پور، مجید نواییان، و مرتضی پیری، “مهار یادگیری وابسته به وضعیت القا شده با اسکوپولامین توسط بلوک گیرنده های بتا-1- آدرنرژیک هیپوکامپ پشتی در موش صحرایی،” زیست شناسی جانوری، vol. 6، no. 2، pp. 1–9، 1392، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/176850/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button