مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,093
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,076
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

5

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

افسردگی در بین دانشجویان؛ بررسی نقش خودکارآمدی عمومی و حمایت اجتماعی درک شده

صفحات

 صفحه شروع 60 | صفحه پایان 66

چکیده

 مقدمه و هدف: افسردگی از شایع ترین اختلالات روانی در میان دانشجویان می باشد که در این بین مدارک و شواهد موجود دال بر وجود سطح بالایی از افسردگی در بین دانشجویان رشته های پزشکی است. هدف از این مطالعه تعیین رابطه بین خودکارآمدی عمومی, میزان حمایت اجتماعی درک شده و افسردگی در بین دانشجویان می باشد.روش کار: این مطالعه از نوع توصیفی تحلیلی می باشد که بر روی 235 نفر از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی همدان انجام گرفته است. نمونه گیری به صورت طبقه بندی با انتساب متناسب انجام گرفته و برای گردآوری اطلاعات از پرسشنامه های استاندارد (تست افسردگی بک, پرسشنامه خودکارآمدی عمومی و پرسشنامه حمایت اجتماعی درک شده) استفاده شده است. داده ها با استفاده از نرم افزار آماری SPSS-13 و توسط آزمون های آماری مناسب تجزیه و تحلیل شدند.نتایج: در کل 37 درصد از دانشجویان درجات مختلفی از افسردگی را نشان دادند. بین خودکارآمدی و افسردگی (0.581-p=0.000 r=), حمایت اجتماعی و افسردگی (0.617-p=0.000 r=) رابطه آماری معنی دار معکوسی مشاهده شد. بین محل سکونت و افسردگی رابطه معنی داری دیده شد (t=6.69 df=233 p=0.000) به طوریکه افسردگی در دانشجویان ساکن خوابگاه بیشتر بوده است.نتیجه نهایی: به نظر می رسد که توجه به نقش حمایت اجتماعی در کاهش افسردگی بتواند نتایج سودمندی را به دنبال داشته باشد. همچنین با آموزش خودکارآمدی به دانشجویان می توان وضعیت سلامت روان آنان را بهبود بخشید.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    جلیلیان، فرزاد، امدادی، شهره، کریمی، مهرداد، براتی، مجید، و غریب نواز، حسن. (1390). افسردگی در بین دانشجویان؛ بررسی نقش خودکارآمدی عمومی و حمایت اجتماعی درک شده. مجله پزشکی بالینی ابن سینا (مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی همدان)، 18(4 (مسلسل 62))، 60-66. SID. https://sid.ir/paper/17733/fa

    Vancouver: کپی

    جلیلیان فرزاد، امدادی شهره، کریمی مهرداد، براتی مجید، غریب نواز حسن. افسردگی در بین دانشجویان؛ بررسی نقش خودکارآمدی عمومی و حمایت اجتماعی درک شده. مجله پزشکی بالینی ابن سینا (مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی همدان)[Internet]. 1390؛18(4 (مسلسل 62)):60-66. Available from: https://sid.ir/paper/17733/fa

    IEEE: کپی

    فرزاد جلیلیان، شهره امدادی، مهرداد کریمی، مجید براتی، و حسن غریب نواز، “افسردگی در بین دانشجویان؛ بررسی نقش خودکارآمدی عمومی و حمایت اجتماعی درک شده،” مجله پزشکی بالینی ابن سینا (مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی همدان)، vol. 18، no. 4 (مسلسل 62)، pp. 60–66، 1390، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/17733/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا