مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,328
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

0
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

رابطه تفکر نقادانه، خود کارآمدی و پنداشت مدرسان از تدریس اثر بخش زبان انگلیسی

صفحات

 صفحه شروع 175 | صفحه پایان 207

چکیده

 پژوهش حاضر, در وهله اول, تلاشی در جهت بررسی رابطه میان تفکر نقادانه, خودکارآمدی و پنداشت تدریس اثربخش مدرسان زبان انگلیسی است. بعلاوه محققان تلاش نمودند تا بیازمایند که کدامیک از متغییرها (تفکر نقادانه یا خودکارآمدی) پیش بینی کننده بهتری برای تدریس اثربخش هستند. به منظور نیل به این هدف, میزان توانایی تفکر نقادانه 143 نفر از مدرسان زبان انگلیسی بوسیله پرسشنامه تفکر نقادانه Honey (2000) بدست آمد. همچنین, احساس خودکارآمدی آنان با استفاده از مقیاس احساس خودکارآمدی مدرس Tschannen-Morgan & Hoy (2001) مورد ارزیابی قرار گرفت. علاوه بر این, پنداشت آنان از تدریس اثربخش توسط پرسشنامه تدریس اثربخش Bell (2005) تعیین گردید. نتایج بدست آمده حاکی از این بود که به لحاظ آماری رابطه معناداری میان تفکر نقادانه و احساس خودکارآمدی مدرسان با پنداشت تدریس اثربخش ایشان وجود دارد. با این وجود, تنها دو مولفه تفکر نقادانه با عناوین تحلیل و سنجش, با پنداشت تدریس اثربخش رابطه معنادار داشتند. همچنین, مولفه های تفکر نقادانه رابطه معناداری با مولفه های پنداشت اثربخش داشتند. افزون بر این, نمایان شد که رابطه معنادار مثبتی میان تمامی مولفه های خودکارآمدی و پنداشت تدریس اثربخش به طور کلی و مولفه های آن وجود دارد. در پایان تجزیه و تحلیل رگرسیون نشان داد که احساس خودکارآمدی, پیش بینی کننده بهتری در مقایسه با تفکر نقادانه برای پنداشت تدریس اثربخش مدرسان است, هر چند که تفاوت چندان قابل ملاحظه نبود. این تحقیق, فواید ضمنی ای را برای آماده سازی و آموزش مدرسان زبان انگلیسی دارا می باشد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    شنگرفام، نسیم، و رهنمارودپشتی، ندا. (1390). رابطه تفکر نقادانه, خود کارآمدی و پنداشت مدرسان از تدریس اثر بخش زبان انگلیسی. پژوهش های آموزشی و کاربردی زبان انگلیسی، 4(1 (پیاپی 8))، 175-207. SID. https://sid.ir/paper/181397/fa

    Vancouver: کپی

    شنگرفام نسیم، رهنمارودپشتی ندا. رابطه تفکر نقادانه, خود کارآمدی و پنداشت مدرسان از تدریس اثر بخش زبان انگلیسی. پژوهش های آموزشی و کاربردی زبان انگلیسی[Internet]. 1390؛4(1 (پیاپی 8)):175-207. Available from: https://sid.ir/paper/181397/fa

    IEEE: کپی

    نسیم شنگرفام، و ندا رهنمارودپشتی، “رابطه تفکر نقادانه, خود کارآمدی و پنداشت مدرسان از تدریس اثر بخش زبان انگلیسی،” پژوهش های آموزشی و کاربردی زبان انگلیسی، vol. 4، no. 1 (پیاپی 8)، pp. 175–207، 1390، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/181397/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button