Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,028
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

609
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

اولویتهای پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی: روش، مشکلات و محدودیتها

صفحات

 صفحه شروع 143 | صفحه پایان 151

چکیده

 سابقه و هدف: به دلیل تنوع و گستردگی عرصه های سلامت و محدودیت منابع, امکان فعالیت در تمامی این عرصه ها و پاسخگویی به تمامی نیازهای پژوهشی جامعه غیرممکن است. از اینرو تعیین اولویتهای پژوهشی یک ضرورت اجتناب ناپذیر است. هدف این مقاله گزارش روش انتخاب شده, مشکلات و محدودیتها, و همچنین موانع احساس شده پروژه تعیین اولویتهای پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی می باشد.مواد و روشها: این مطالعه با مشارکت اعضای هیات علمی 91 گروه آموزشی و 830 نفر از ذینفعان در سالهای 8-1387 انجام گرفت. فرآیندی که برای تعیین اولویتهای پژوهشی به کار برده شد, بر پنج اصل مشارکت ذینفعان, تحلیل وضعیت موجود و برآورد نیازها, مشخص کردن عناوین پژوهشی, امتیازدهی بر اساس معیارها, و تعیین اولویتها بر اساس بیشترین توافق استوار بود. این روش با تغییرات اندکی از مدل پیشنهادی کارگروه سازمان جهانی بهداشت Council on Health Research for Development (COHRED) اقتباس شده بود.یافته ها: این پروژه با مشارکت 610 نفر از اعضای هیات علمی دانشکده های پزشکی, دندانپزشکی, داروسازی, پرستاری مامایی, بهداشت, تغذیه, پیراپزشکی و توانبخشی و 220 نفر از سایر ذینفعان نظام سلامت و افراد مرتبط با سلامت خارج از دانشگاه انجام شد. در مجموع 841 حوزه پژوهشی و حدود 1900 زیر حوزه به عنوان اولویتهای پژوهشی تعیین شد.نتیجه گیری: به نظر می رسد مدل COHRED با تغییرات اعمال شده در این مطالعه, کارآیی لازم را برای تعیین اولویتهای پژوهشی در گروههای آموزشی دارد. امید است ارایه اولویتهای پژوهشی علاوه بر هدایت موضوعات پژوهشی پیشنهادی به سوی اولویتها, مورد توجه سیاست گذاران, داوران و تصویب کنندگان طرحهای پژوهشی نیز قرار بگیرد تا بتواند به عنوان یک ابزار در جهت استفاده بهینه از منابع محدود مالی عمل نماید.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    کلاهی، علی اصغر، سهرابی، محمدرضا، عبدالهی، مرتضی، و سوری، حمید. (1389). اولویتهای پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی: روش, مشکلات و محدودیتها. پژوهنده (researcher bulletin of medical sciences)، 15(4 (پی در پی 76))، 143-151. SID. https://sid.ir/paper/18650/fa

    Vancouver: کپی

    کلاهی علی اصغر، سهرابی محمدرضا، عبدالهی مرتضی، سوری حمید. اولویتهای پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی: روش, مشکلات و محدودیتها. پژوهنده (researcher bulletin of medical sciences)[Internet]. 1389؛15(4 (پی در پی 76)):143-151. Available from: https://sid.ir/paper/18650/fa

    IEEE: کپی

    علی اصغر کلاهی، محمدرضا سهرابی، مرتضی عبدالهی، و حمید سوری، “اولویتهای پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی: روش, مشکلات و محدودیتها،” پژوهنده (researcher bulletin of medical sciences)، vol. 15، no. 4 (پی در پی 76)، pp. 143–151، 1389، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/18650/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا