مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,246
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

671
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

اثربخشی آموزش مولفه های نوین هوش هیجانی بر بهزیستی ذهنی دانش آموزان پسر مقطع راهنمایی شاهد شهر بیرجند

صفحات

 صفحه شروع 157 | صفحه پایان 165

چکیده

 زمینه و هدف: بهزیستی ذهنی یکی از مفاهیم اصلی روان شناسی مثبت گراست. هدف پژوهش حاضر اثر بخشی آموزش هوش هیجانی بر بهبود بهزیستی ذهنی دانش آموزان مدارس راهنمایی شاهد شهر بیرجند در سال 1391 بود.مواد و روش کار: این پژوهش از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون - پس آزمون و دارای گروه آزمایش و گروه کنترل است. برای این منظور کلیه دانش آموزان شاهد پسر شهر بیرجند پرسشنامه بهزیستی ذهنی را تکمیل کردند, سپس (30), نفر از دانش آموزان در دو گروه (15 نفر گروه کنترل و 15 نفر گروه آزمایش), که نمره بهزیستی ذهنی آنها پایین تر از بقیه بود, انتخاب شدند. دانش آموزان گروه آزمایش, طی 8 جلسه, 90 دقیقه ای, تحت آموزش پروتکل هوش هیجانی بر گرفته از براد بری و گریوز (Bradberry. T- Greaves J.2005), قرار گرفتند, اما گروه کنترل, آموزشی در این رابطه دریافت ننمودند. پس از آن هر دو گروه دوباره به آزمون بهزیستی ذهنی پاسخ گفتند. در پایان نیز برای توصیف و تحلیل داده ها از آزمون های آماری کالموگروف- اسمیرنف, لوین, میانگین, انحراف استاندارد, t مستقل, و آزمون کوواریانس استفاده شد.یافته ها: نتایج نشان داد که پروتکل مولفه های نوین هوش هیجانی بر میزان مولفه های بهزیستی ذهنی در پس آزمون گروه مداخله تاثیر معناداری داشته است (p<0.01). میزان این تاثیر در مولفه های نوروز, استرس و افسردگی, سرزندگی و اراده, به ترتیب (0.455, 0.441, 0.676, 0.638), بوده است.نتیجه گیری: از آنجایی که آموزش هوش هیجانی در بهبود بهزیستی ذهنی سهم معناداری داشت, می توان از آن جهت ارتقاء و بهبود بهزیستی ذهنی دانش آموزان استفاده نمود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    قوام، علی، شهابی زاده، فاطمه، و میری، محمدرضا. (1394). اثربخشی آموزش مولفه های نوین هوش هیجانی بر بهزیستی ذهنی دانش آموزان پسر مقطع راهنمایی شاهد شهر بیرجند. مجله دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی، 7(1)، 157-165. SID. https://sid.ir/paper/186969/fa

    Vancouver: کپی

    قوام علی، شهابی زاده فاطمه، میری محمدرضا. اثربخشی آموزش مولفه های نوین هوش هیجانی بر بهزیستی ذهنی دانش آموزان پسر مقطع راهنمایی شاهد شهر بیرجند. مجله دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی[Internet]. 1394؛7(1):157-165. Available from: https://sid.ir/paper/186969/fa

    IEEE: کپی

    علی قوام، فاطمه شهابی زاده، و محمدرضا میری، “اثربخشی آموزش مولفه های نوین هوش هیجانی بر بهزیستی ذهنی دانش آموزان پسر مقطع راهنمایی شاهد شهر بیرجند،” مجله دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی، vol. 7، no. 1، pp. 157–165، 1394، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/186969/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا