مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,731
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

698
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی یادگیری و حافظه شنوایی-کلامی در کودکان 11-9 ساله فارسی زبان و تعیین مقادیر هنجار در جمعیت مورد مطالعه

صفحات

 صفحه شروع 54 | صفحه پایان 61

چکیده

 زمینه و هدف: حافظه و یادگیری به ویژه یادگیری شنوایی - کلامی از جمله عوامل تاثیر گذار بر شکل گیری و رشد مهارت های شناختی در کودکان می باشد .ارزیابی این عامل تاثیر گذار به روش های مختلفی میسر است. آزمون ری یک ابزاربالینی با ارزش برای این منظور می باشد. نسخه فارسی آن در کودکان فارسی زبان تاکنون مورد استفاده قرار نگرفته است. هدف از پژوهش حاضر بررسی روند یادگیری و حافظه شنوایی - کلامی در کودکان فارسی زبان با استفاده از نسخه فارسی آزمون یادگیری/حافظه شنوایی - کلامی ری و همچنین مقایسه نتایج بدست آمده با مطالعات سایر کشورها بر روی کودکان می باشد.روش بررسی: مطالعه مقطعی حاضر روی 86 کودک هنجار در محدوده سنی 11-9 انجام شد و جنبه های مختلف حافظه از جمله یادآوری آنی, یادآوری تاخیری, توانایی بازشناسی, سرعت فراموشی, تاثیر تداخل و روند یادگیری با استفاده از نسخه فارسی آزمون شنوایی - کلامی ری بررسی گردید.یافته ها: بین امتیازات مراحل 1 تا 5 آزمون ری تفاوت معناداری مشاهده شد (P<0.05) میانگین امتیازات مراحل آزمون از 7.34 در مرحله اول به 13.93 در مرحله پنجم افزایش یافت. میزان پاسخ های صحیح در دخترها نسبت به پسرها بیشتر بود (P<0.05). بین یادآوری آنی و تاخیری تفاوت معناداری مشاهده نشد (P<0.05) بین یادآوری تاخیری با امتیاز بازشناسی تفاوت معنادار بود (P<0.05). میزان تداخل پیش گستر, تداخل پس گستر, سرعت فراموشی به ترتیب برابر 0.97, 0.87, 0.37 بدست آمد.نتیجه گیری: نسخه فارسی آزمون ری در شرایط بالینی عملکرد حافظه و یادگیری شنوایی کلامی را به خوبی مورد ارزیابی قرار می دهد. رشد پاسخ های صحیح از مرحله اول به مرحله پنجم در آزمون ری, اثر یادگیری در کودکان را نشان داد. بر اساس مجموع نتایج به دست آمده, عملکرد حافظه و یادگیری شنوایی کلامی در کودکان در نسخه فارسی این ازمون با جمعیت مشابه در سایر کشورها قابل مقایسه است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    صادقی، فرشته، گشانی، احمد، جعفری، زهرا، و جلایی، شهره. (1393). بررسی یادگیری و حافظه شنوایی-کلامی در کودکان 11-9 ساله فارسی زبان و تعیین مقادیر هنجار در جمعیت مورد مطالعه. توانبخشی نوین (journal of MODERN REHABILITATION)، 8(3)، 54-61. SID. https://sid.ir/paper/187237/fa

    Vancouver: کپی

    صادقی فرشته، گشانی احمد، جعفری زهرا، جلایی شهره. بررسی یادگیری و حافظه شنوایی-کلامی در کودکان 11-9 ساله فارسی زبان و تعیین مقادیر هنجار در جمعیت مورد مطالعه. توانبخشی نوین (journal of MODERN REHABILITATION)[Internet]. 1393؛8(3):54-61. Available from: https://sid.ir/paper/187237/fa

    IEEE: کپی

    فرشته صادقی، احمد گشانی، زهرا جعفری، و شهره جلایی، “بررسی یادگیری و حافظه شنوایی-کلامی در کودکان 11-9 ساله فارسی زبان و تعیین مقادیر هنجار در جمعیت مورد مطالعه،” توانبخشی نوین (journal of MODERN REHABILITATION)، vol. 8، no. 3، pp. 54–61، 1393، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/187237/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button