مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

913
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

673
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مقایسه نتایج آزمون یادگیری شنوایی-کلامی ری دانش آموزان مدرسه عادی و تیزهوشان پسر 12 تا 14سال

صفحات

 صفحه شروع 127 | صفحه پایان 138

چکیده

 مقدمه و اهداف: در پژوهش حاضر, هدف مقایسه نتایح آزمون یادگیری نوایی کلامی ری در دو گروه جمعیت دانش آموزان مدارس عادی و تیز هوش است. مواد و روش ها: نمونه ای از 148 دانش آموز پسر در محدوده سنی 12 تا 14 سال که به روش نمونه گیری غیراحتمالی برگزیده شده بودند, به دو گروه شامل 75 دانش آموز مدرسه عادی (IQ بین 90-110) و 72 دانش آموز مدرسه تیزهوشان (IQ بین 10-130) تقسیم شدند. سپس بر پایه معاینات سیستم شنوایی, توسط آزمون یادگیری شنوایی-کلامی ری به روش استاندارد ارزیابی شدند. یافته ها: اختلاف میانگین مراحل مختلف آزمون ری در دو گروه دانش آموز تیزهوش و عادی معنادار به دست آمد (P <0.005). در بررسی امتیازات این مراحل در گروه های سنی مختلف تفاوت معناداری به دست نیامد, اما به طور کلی دانش آموزان 14 ساله در دو گروه امتیاز بالاتری نسبت به بقیه کسب کرده اند. در بررسی ارتباط بین هوشبهر با مراحل آزمون, همبستگی مثبت و هم جهتی بین هوشبهر و تمامی مراحل آزمون Rey مشاهده شد. نتیجه گیری: در مطالعه حاضر, هوش تاثیر مثبتی در کسب نمرات بهتر در RAVLT داشت به عبارت دیگر دانش آموزان تیزهوش دارای ظرفیت حافظه بالاتری بودند, اما از آنجا که وجوه مختلف شناختی ارتباط پیچیده ای با هم دارند, پیدا کردن رابطه علی این دو عامل کار بسیار دشواری است از این رو بررسی های دقیق در این زمینه کمک به شناخت بهتر توانایی ها ذهنی افراد و یافتن راههای بهتر جهت بهبود وضعیت یادگیری می کند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    شریفیان البرزی، مرضیه، خسروی فرد، الهام، جعفری، زهرا، اکبرزاده باغبان، علیرضا، زرین کوب، هما، شهیدی پور، زهرا، و فتحی، سرور. (1395). مقایسه نتایج آزمون یادگیری شنوایی-کلامی ری دانش آموزان مدرسه عادی و تیزهوشان پسر 12 تا 14سال. طب توانبخشی، 5(3)، 127-138. SID. https://sid.ir/paper/239727/fa

    Vancouver: کپی

    شریفیان البرزی مرضیه، خسروی فرد الهام، جعفری زهرا، اکبرزاده باغبان علیرضا، زرین کوب هما، شهیدی پور زهرا، فتحی سرور. مقایسه نتایج آزمون یادگیری شنوایی-کلامی ری دانش آموزان مدرسه عادی و تیزهوشان پسر 12 تا 14سال. طب توانبخشی[Internet]. 1395؛5(3):127-138. Available from: https://sid.ir/paper/239727/fa

    IEEE: کپی

    مرضیه شریفیان البرزی، الهام خسروی فرد، زهرا جعفری، علیرضا اکبرزاده باغبان، هما زرین کوب، زهرا شهیدی پور، و سرور فتحی، “مقایسه نتایج آزمون یادگیری شنوایی-کلامی ری دانش آموزان مدرسه عادی و تیزهوشان پسر 12 تا 14سال،” طب توانبخشی، vol. 5، no. 3، pp. 127–138، 1395، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/239727/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button