مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,300
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

928
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

ویژگی های روان سنجی نسخه فارسی آزمون یادگیری شنوایی - کلامی ری در سالمندان

صفحات

 صفحه شروع 56 | صفحه پایان 64

چکیده

 هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی ویژگی های روان سنجی نسخه فارسی آزمون یادگیری شنوایی - کلامی ری(RAVLT)  در جمعیت سالمندان بود. روش: 250 سالمند سالم و 100 سالمند مبتلا به دمانس آلزایمر در دامنه سنی 60 تا 80 سال که به روش نمونه گیری طبقه ای - تصادفی برگزیده شده بودند, بر پایه آزمون معاینه مختصر وضعیت شناختی, آزمون یادگیری شنوایی - کلامی ری و معیارهای تشخیصی DSM-IV ارزیابی شدند. یافته ها: در تعیین روایی همگرا, بین نتایج آزمون ری در چهار مرحله میانگین, یادآوری بی درنگ, یادآوری تاخیری و بازشناسی, و امتیاز زیرآزمون حافظه منطقی وکسلر, همبستگی مثبت معنی دار دیده شد (r=0.346, P<0.001). بررسی روایی تفکیکی با مقایسه امتیازات آزمون بین دو گروه سالمندان سالم و مبتلا به دمانس آلزایمر, تفاوت معنی دار یافته های آنها را در کلیه مراحل آزمون نشان داد (P<0.001). با رسم منحنی راک, حساسیت بالای %89 و ویژگی بالای %81 در مراحل مختلف آزمون به دست آمد (P<0.001). به کمک فرمول یو دنس, نقطه برش 2.5 تا 6.5 برای بخش های گوناگون آزمون تعیین گردید. نتیجه گیری: نسخه فارسی آزمون یادگیری شنوایی- کلامی ری از روایی و پایایی خوبی برخوردار است و با توجه به نقاط برش تعیین شده, می تواند برای ارزیابی و اظهارنظر نسبت به وضعیت حافظه کوتاه مدت و عملکرد یادگیری در سالمندان, و شناسایی افراد مبتلا به دمانس آلزایمر به کار برده شود.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

جعفری، زهرا، اشتفان موریتس، فیلیپ، زندی، طاهر، اکبری کامرانی، احمدعلی، و ملایری، سعید. (1389). ویژگی های روان سنجی نسخه فارسی آزمون یادگیری شنوایی - کلامی ری در سالمندان. مجله روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران (اندیشه و رفتار)، 16(1 (پیاپی 60))، 56-64. SID. https://sid.ir/paper/16723/fa

Vancouver: کپی

جعفری زهرا، اشتفان موریتس فیلیپ، زندی طاهر، اکبری کامرانی احمدعلی، ملایری سعید. ویژگی های روان سنجی نسخه فارسی آزمون یادگیری شنوایی - کلامی ری در سالمندان. مجله روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران (اندیشه و رفتار)[Internet]. 1389؛16(1 (پیاپی 60)):56-64. Available from: https://sid.ir/paper/16723/fa

IEEE: کپی

زهرا جعفری، فیلیپ اشتفان موریتس، طاهر زندی، احمدعلی اکبری کامرانی، و سعید ملایری، “ویژگی های روان سنجی نسخه فارسی آزمون یادگیری شنوایی - کلامی ری در سالمندان،” مجله روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران (اندیشه و رفتار)، vol. 16، no. 1 (پیاپی 60)، pp. 56–64، 1389، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/16723/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا