مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,665
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

311
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

اثربخشی رویکرد درمانی "شناخت گرا به عملکرد کاری روزمره" بر عملکرد حرکتی کودکان 10-7 سال با نقص توجه همراه با بیش فعالی

صفحات

 صفحه شروع 30 | صفحه پایان 37

چکیده

 زمینه و هدف: اگرچه مشکلات حرکتی به عنوان ملاک های تشخیصی اختلال نقص توجه همراه با بیش فعالی در ویرایش چهارم راهنمای تشخیصی و آماری اختلال های روانی مطرح نشده است, عموما این اختلال همراه با این کودکان مشاهده می گردد. رویکرد "شناخت گرا به عملکردکاری روزمره" (Cognitive Orientation to daily Occupational Performance) یا به اختصار CO-OP رویکردی است که اهداف عملکردی کودک را مخاطب قرار می دهد. در این رویکرد درمانگر کودک را حمایت می کند تا از راهبردهای شناختی استفاده کند و طی فرآیند کشف راهنمایی شده و استفاده از راهبردهای خاص حوزه مشکلات عملکرد کاری را بهبود دهد. از اهداف CO-OP بهبود کارکرد حرکتی برای از بین بردن موانع, و در نتیجه تسهیل فعالیت های کودک و ارتقاء مشارکت وی در فعالیتهای روزمره می باشد.روش بررسی: در این تحقیق از «مطالعه تک موردی تجربی» استفاده شد تا اثربخشی مداخلهCO-OP را در کودکان با نقص توجه همراه با بیش فعالی بررسی کند. بر این اساس شش کودک برای شرکت در مداخله انتخاب شدند. مقیاس های ارزیابی شامل مقیاس کانادایی عملکرد کاری(Canadian Occupational Performance Measure: COPM)  و مقیاس کفایت حرکتی برونینکز اوزرتسکی بود. در ابتدا و قبل از آغاز مداخله,COPM برای تعیین اهداف عملکردی و رتبه دهی عملکرد و رضایت برای اهداف انتخابی, توسط کودک و والدین به صورت مجزا اجرا شد. مداخله درمانی بر اساس برنامه درمانی CO-OP که پلاتاجکو و همکاران در سال 2001 طراحی کردند, انجام گردید. در طول مداخله, کودک راهبرد کلی حل مساله را یاد می گیرد و برای کشف راهبرد های خاص حوزه راهنمایی می شود. برنامه درمانی شامل 12 جلسه مداخله به قرار هفته ای دو جلسه, هر جلسه 60-45 دقیقه در مرکز توانبخشی شهداء جلائی پور بود. ارزیابی های حرکتی به صورت دوره ای طی جلسات درمانی اجرا شد و نتایج ثبت گردید, همچنین مقیاس COPM بعد از مداخله مجددا اجرا شد.یافته ها: رتبه دهی والدین و کودک به عملکرد و رضایت اهداف عملکردی بر اساس COPM و آنالیز دیداری نتایج برونینکز اوزرتسکی در دو مرحله پایه ای و مداخله اثربخشی درمان را نشان داد, و کاربرد CO-OP را در کودکان با نقص توجه همراه با بیش فعالی تایید کرد.نتیجه گیری: ارائه پروتکل درمانی که ممکن است موجب بهبود مشکلات حرکتی کودکان با نقص توجه همراه با بیش فعالی و همچنین هدایت کننده مطالعات آینده در جهت به کاربردن CO-OP بر پایه نتایج درمان CO-OP در درمان مشکلات حرکتی کودکان با نقص توجه همراه با بیش فعالی باشد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    قره باغی، ثریا، رصافیانی، مهدی، بهنیا، فاطمه، کربلایی نوری، اشرف، و میرزایی، هوشنگ. (1391). اثربخشی رویکرد درمانی "شناخت گرا به عملکرد کاری روزمره" بر عملکرد حرکتی کودکان 10-7 سال با نقص توجه همراه با بیش فعالی. توانبخشی نوین (journal of MODERN REHABILITATION)، 6(4)، 30-37. SID. https://sid.ir/paper/187262/fa

    Vancouver: کپی

    قره باغی ثریا، رصافیانی مهدی، بهنیا فاطمه، کربلایی نوری اشرف، میرزایی هوشنگ. اثربخشی رویکرد درمانی "شناخت گرا به عملکرد کاری روزمره" بر عملکرد حرکتی کودکان 10-7 سال با نقص توجه همراه با بیش فعالی. توانبخشی نوین (journal of MODERN REHABILITATION)[Internet]. 1391؛6(4):30-37. Available from: https://sid.ir/paper/187262/fa

    IEEE: کپی

    ثریا قره باغی، مهدی رصافیانی، فاطمه بهنیا، اشرف کربلایی نوری، و هوشنگ میرزایی، “اثربخشی رویکرد درمانی "شناخت گرا به عملکرد کاری روزمره" بر عملکرد حرکتی کودکان 10-7 سال با نقص توجه همراه با بیش فعالی،” توانبخشی نوین (journal of MODERN REHABILITATION)، vol. 6، no. 4، pp. 30–37، 1391، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/187262/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button