مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

531
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

516
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

دسته بندی و بررسی عبارات نشانگر اهمیت مطلب بر اساس نقش کلامی و موقعیت قرارگیری در ارائه های علمی فارسی

صفحات

 صفحه شروع 231 | صفحه پایان 252

چکیده

 هدف از انجام این پژوهش, بررسی چگونگی برجسته سازی نکته های مهم در ارائه­ های علمی فارسی است. با استفاده از روش تحقیق ترکیبی و مبتنی بر یک رویکرد پیکره محور, ساختارهای نشانگر اهمیت مطالب, از 60 ارائه مندرج در پیکره فارسی سخن استخراج شد. یافته های این پژوهش به ترتیب از این قرار است: 1) از نظر موقعیت نشانگر, هشت ساختار برای نشانگرهای پیش مرجع و نه ساختار برای نشانگرهای پس­ مرجع یافت شد. در این میان, ساختارهای «نکته مهم + صفت اشاره-اسم-صفت-فعل ربطی» و «نکته مهم + سؤال امتحان» برای نشانگرهای پیش مرجع و ساختار «فعل + نکته مهم» برای نشانگرهای پس مرجع دارای بیشترین فراوانی بودند. 2) تعداد نشانگرهای پس مرجع نسبت به پیش مرجع, از فراوانی تکرار بیشتری برخوردار بودند. 3) بر اساس نقش کلامی, پنج دسته نشانگر شامل «سازمان دهی کلام», «تعامل با مخاطب», «وضعیت مطلب», «شرح موضوع» و «ارتباط با امتحان» یافت شد. از این پنج دسته نشانگر, «تعامل با مخاطب» بیشترین مقدار عددی را به خود اختصاص داد. به طور کلی, یافته های پژوهش, نمایانگر آن است که ارائه دهنده ها علمی-فارسی بیشتر تمایل دارند تا در کار خود برای برجسته کردن مطالب مهم, با مخاطب تعامل داشته باشند. به بیان روشن تر, این افراد بیشتر سعی می­ کنند تا به جای جمع­ آوری اطلاعات و عدم توجه به برداشت مخاطب نسبت به اهمیت مطالب, از توجه مخاطب درباره اهمیت داده­ های مهم اطمینان حاصل کنند. این مهم, معمولاً از طریق دخیل کردن مخاطبان در فرایند کلام صورت گرفته و مطالب مهم به ترتیبی ارائه می­ شود که مخاطب بتواند برای توجه بیشتر به آن ها و یا یادداشت برداری, از پیش برنامه ریزی کند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    زارع، جواد. (1398). دسته بندی و بررسی عبارات نشانگر اهمیت مطلب بر اساس نقش کلامی و موقعیت قرارگیری در ارائه های علمی فارسی. زبان پژوهی (علوم انسانی)، 11(32 )، 231-252. SID. https://sid.ir/paper/187876/fa

    Vancouver: کپی

    زارع جواد. دسته بندی و بررسی عبارات نشانگر اهمیت مطلب بر اساس نقش کلامی و موقعیت قرارگیری در ارائه های علمی فارسی. زبان پژوهی (علوم انسانی)[Internet]. 1398؛11(32 ):231-252. Available from: https://sid.ir/paper/187876/fa

    IEEE: کپی

    جواد زارع، “دسته بندی و بررسی عبارات نشانگر اهمیت مطلب بر اساس نقش کلامی و موقعیت قرارگیری در ارائه های علمی فارسی،” زبان پژوهی (علوم انسانی)، vol. 11، no. 32 ، pp. 231–252، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/187876/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button