مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

809
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

599
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

شیوه های گفتمانی تبلیغات روزنامه ها و مجلّات زبان فارسی

صفحات

 صفحه شروع 7 | صفحه پایان 30

چکیده

تبلیغات نوعی گفتمان است که در آن گوینده می کوشد با استفاده از ابزارهای گفتمانی به ترغیب مخاطب بپردازد. این مقاله, به بررسی ابزارها یا شیوه های گفتمانی به کار رفته در تبلیغات روزنامه ها و مجلّات زبان فارسی بر اساس الگوی وودز (2006) می پردازد که شامل این موارد می باشد: 1-الگوهای صوتی که نوعی بازی با صداها و شیوه ی شاعری است مانند تکرار, ریتم, قافیه و نماد صوتی. 2-انتخاب کلمات که استفاده زبانشناسانه از کلمات زبان است از قبیل کلمات ضد و نقیض, مبالغه, بیان مواد تشکیل دهنده و استفاده از صفات مانند صفت«جدید». 3-ساختار جملات مثل صفت عالی, صیغه امری, ساخت سه قسمتی, چندکلمه بدون الگوی دستوری, صفت یا قید مقایسه ای و سوال بلاغی. 4-کاربرد معنایی مثل شخصی سازی, پیش انگاری و جان بخشی به اشیا. در این مقاله, الگوهای فوق در تبلیغات مجلّات و روزنامه های زبان فارسی بررسی شده تا معلوم گردد کدامیک از آنها در تبلیغات مطبوعات زبان فارسی کاربرد دارد و میزان آن چقدر است؟ برای این منظور, از مجلّات موفقیّت, خانواده, خانواده سبز و روزهای زندگی, و نیز روزنامه های جام جم, همشهری, کیهان و اطلاعات از هر کدام ده عدد, جمعا تعداد چهل مجله و چهل روزنامه از سالهای هشتاد و نه و نود انتخاب و به روش توصیفی _تحلیلی بررسی شده است. نتایج نشان می دهد که همه ی الگوهای وودز در تبلیغات نوشتاری زبان فارسی استفاده نمی شود, مثلا شیوه «جان بخشی به اشیاء» کاربردی ندارد. سایر شیوه ها نیز کاربرد یکسانی ندارند. صفت عالی و شخصی سازی» به طورمساوی دارای بالاترین میزان کاربرد بوده اند, «ریتم» کمترین کاربرد و سایر شیوه ها بین این دو, روی پیوستار قرار می گیرند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    تاکی، گیتی، و قایدی، فاطمه. (1395). شیوه های گفتمانی تبلیغات روزنامه ها و مجلّات زبان فارسی. زبان پژوهی (علوم انسانی)، 8(21 )، 7-30. SID. https://sid.ir/paper/187885/fa

    Vancouver: کپی

    تاکی گیتی، قایدی فاطمه. شیوه های گفتمانی تبلیغات روزنامه ها و مجلّات زبان فارسی. زبان پژوهی (علوم انسانی)[Internet]. 1395؛8(21 ):7-30. Available from: https://sid.ir/paper/187885/fa

    IEEE: کپی

    گیتی تاکی، و فاطمه قایدی، “شیوه های گفتمانی تبلیغات روزنامه ها و مجلّات زبان فارسی،” زبان پژوهی (علوم انسانی)، vol. 8، no. 21 ، pp. 7–30، 1395، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/187885/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button