Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

709
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

894
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی روابط ساختاری امید، خودکارآمدی تحصیلی و ادراک از جوّ کلاس با انگیزش تحصیلی

صفحات

 صفحه شروع 57 | صفحه پایان 88

چکیده

 این پژوهش با هدفِ بررسی روابط ساختاری امید, خودکارآمدی تحصیلی و ادراک از جوّ کلاس با انگیزش تحصیلی دانش آموزان انجام گرفت. روش پژوهش, توصیفی از نوع همبستگی (الگویابی علّی) بود. کلیه ی دانش آموزان پایه ی اول دبیرستان مدارس دولتی شهر ارومیه (11430N=) در سال تحصیلی 1392-1391 جامعه ی آماری این پژوهش را تشکیل می دادند. روش نمونه گیری, خوشه ای چند مرحله ای بود. تعداد 180 نفر دختر و 200 نفر پسر مورد مطالعه قرار گرفتند (380=n). برای جمع آوری اطلاعات از مقیاس انگیزشِ تحصیلی هارتر, آزمون امید اسنایدر, مقیاس خودکارآمدی موریس و پرسشنامه ی ادراک از جوّ کلاس تریکت و موس استفاده شد. داده ها با روش الگویابی معادلات ساختاری تحلیل شد. نتایج به دست آمده نشان دادند, مدل ساختاری انگیزشِ تحصیلی دانش آموزان مدلی روا در جامعه ی مورد پژوهش است و داده ها برازش مناسبی با مدل نظری دارند (052/0 =RMSEA). بر اساس این مدل, 79/0 از واریانس انگیزشِ تحصیلی قابل تبیین است؛ از این رو, جوّ کلاس بر خودکارآمدی, انگیزشِ تحصیلی, خودکارآمدی بر امید, خودکارآمدی بر انگیزشِ تحصیلی و امید بر انگیزشِ تحصیلی اثر مستقیم معنادار دارند. فقط ادراک از جوّ کلاس بر روی امید معنی دار نبود؛ درنتیجه, عوامل مذکور می توانند به طور مناسبی انگیزشِ تحصیلی دانش آموزان را تبیین کنند. بر این اساس, احتمالاً می توان انگیزش و عملکرد دانش آموزان را با ارتقای امید و خودکارآمدیِ تحصیلی ارتقاء بخشید.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    میکاییلی منیع، فرزانه، مهدوی فر، سوسن، عیسی زادگان، علی، و مهنا، سعید. (1396). بررسی روابط ساختاری امید, خودکارآمدی تحصیلی و ادراک از جوّ کلاس با انگیزش تحصیلی. مطالعات روانشناسی تربیتی، 14(25 )، 57-88. SID. https://sid.ir/paper/188610/fa

    Vancouver: کپی

    میکاییلی منیع فرزانه، مهدوی فر سوسن، عیسی زادگان علی، مهنا سعید. بررسی روابط ساختاری امید, خودکارآمدی تحصیلی و ادراک از جوّ کلاس با انگیزش تحصیلی. مطالعات روانشناسی تربیتی[Internet]. 1396؛14(25 ):57-88. Available from: https://sid.ir/paper/188610/fa

    IEEE: کپی

    فرزانه میکاییلی منیع، سوسن مهدوی فر، علی عیسی زادگان، و سعید مهنا، “بررسی روابط ساختاری امید, خودکارآمدی تحصیلی و ادراک از جوّ کلاس با انگیزش تحصیلی،” مطالعات روانشناسی تربیتی، vol. 14، no. 25 ، pp. 57–88، 1396، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/188610/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا