Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

842
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

778
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

ارتباط باورهای امید با فرسودگی تحصیلی، انگیزش تحصیلی و وضعیت تحصیلی در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی قم

صفحات

 صفحه شروع 26 | صفحه پایان 35

چکیده

 زمینه و هدف: امید می تواند رضایت مندی و بهزیستی ذهنی دانشجو را به اوج برساند و موجب سازگاری و سلامت جسمی و روانی است. لذا مطالعه حاضر با هدف تعیین ارتباط باورهای امید با فرسودگی, انگیزش و وضعیت تحصیلی در بین دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی قم انجام شد. روش بررسی: در این پژوهش توصیفی همبستگی در سال 1396, نمونه ای شامل 261 دانشجو به روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای نسبتی بر حسب جنسیت انتخاب شدند. داده ها از طریق پرسشنامه باورهای امید اسنایدر و همکاران(Snyder et al), فرسودگی تحصیلی برسوو همکاران (Berso et al) و انگیزش تحصیلی والرندو همکاران (Vallerand et al) جمع آوری شد. سپس اطلاعات با استفاده از آزمون های ضریب همبستگی پیرسون, آزمون t مستقل و رگرسیون چندگانه به شیوه گام به گام مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته ها: : نتایج نشان داد که بین نمره ی کل مقیاس باورهای امید و خرده مقیاس های آن با فرسودگی تحصیلی رابطه ی منفی و معناداری و بین میانگین نمره ی کل مقیاس باورهای امید و تمام ابعاد آن با انگیزش تحصیلی رابطه مثبت و معناداری وجود داشت. اما بین میانگین نمره ی کل باورهای امید و خرده مقیاس های آن با وضعیت تحصیلی رابطه ی معناداری مشاهده نشد. در نهایت, نتایج حاصل از تحلیل رگرسیون چندگانه نشان داد که تنها فرسودگی تحصیلی به شکل منفی و معناداری پیش بینی کننده باورهای امید هستند. نتیجه گیری: : براساس یافته ها: ی این مطالعه دانشجویان امیدوار, انگیزش تحصیلی بیشتر و آسیب پذیری کمتری در مقابل فرسودگی تحصیلی دارند. بنابراین اساتید و مسوولان دانشگاه بایستی بکوشند تا با افزایش سطح امیدواری دانشجویان, انگیزش تحصیلی دانشجویان را افزایش و فرسودگی تحصیلی آن ها را کاهش دهند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    محمدی، سیدداوود، مسلمی، زهرا، و قمی، مهین. (1398). ارتباط باورهای امید با فرسودگی تحصیلی, انگیزش تحصیلی و وضعیت تحصیلی در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی قم. توسعه آموزش در علوم پزشکی، 12(35 )، 26-35. SID. https://sid.ir/paper/361370/fa

    Vancouver: کپی

    محمدی سیدداوود، مسلمی زهرا، قمی مهین. ارتباط باورهای امید با فرسودگی تحصیلی, انگیزش تحصیلی و وضعیت تحصیلی در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی قم. توسعه آموزش در علوم پزشکی[Internet]. 1398؛12(35 ):26-35. Available from: https://sid.ir/paper/361370/fa

    IEEE: کپی

    سیدداوود محمدی، زهرا مسلمی، و مهین قمی، “ارتباط باورهای امید با فرسودگی تحصیلی, انگیزش تحصیلی و وضعیت تحصیلی در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی قم،” توسعه آموزش در علوم پزشکی، vol. 12، no. 35 ، pp. 26–35، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/361370/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا