مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

703
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

786
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

پیش بینی نقش خودکارآمدی براساس مولفه های باورهای فراشناختی و کارکردهای اجرایی در دانش آموزان

صفحات

 صفحه شروع 123 | صفحه پایان 144

چکیده

 این پژوهش با هدف پیش بینی نقش خودکارآمدی براساس مولفه های باورهای فراشناختی و کارکردهای اجرایی در دانش آموزان 12_15ساله شهرستان نوک آباد انجام گرفت. روش پژوهش توصیف و پ از نوع همبستگی بود. جامعه آماری این پژوهش را کلیه دانشآموزان دوره اول متوسطه شهرستان نوک آباد زاهدان در سال تحصیلی 98-1397 به تعداد 500 نفر (230 دختر و 270 پسر) تشکیل داد که از بین این افراد, تعداد 218 نفر (101 دختر و 117 پسر) با استفاده از فرمول کوکران به روش نمونه گیری تصادفی در دسترس به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند و به مقیاس خودکارامدی عمومی شرر (SHGSS) پرسشنامه راهبردهای فراشناختی پینتریچ (PMSQ) و مقیاس نارسا کنش وری اجرایی بارکلی ((BDEFS پاسخ دادند. داده ها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه به شیوه گام به گام مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج تجزیه و تحلیل داده-ها نشان داد که رابطه مثبت و معنی داری بین باورهای فراشناختی و کارکردهای اجرایی با خودکارآمدی وجود داشت. همچنین نتایج نشان داد که مولفه های نظارت و کنترل, خودکنترلی, خود سازماندهی و خودمدیریتی زمان قادر به پیش بینی خودکارامدی دانش آموزان بودند. همچنین نتایچ نشان داد که میزان پیش بینی کنندگی راهبردهای فراشناختی و کارکردهای اجرایی در پسران بیشتر از دختران است. نتایج این پژوهش بیانگر تاثیر مثبت باورهای فراشناختی و کارکردهای اجرایی بر خودکارامدی دانش آموزان است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    کیخا، صفیه، و نوری مقدم، ثنا. (1398). پیش بینی نقش خودکارآمدی براساس مولفه های باورهای فراشناختی و کارکردهای اجرایی در دانش آموزان. مطالعات روانشناسی تربیتی، 16(36 )، 123-144. SID. https://sid.ir/paper/188637/fa

    Vancouver: کپی

    کیخا صفیه، نوری مقدم ثنا. پیش بینی نقش خودکارآمدی براساس مولفه های باورهای فراشناختی و کارکردهای اجرایی در دانش آموزان. مطالعات روانشناسی تربیتی[Internet]. 1398؛16(36 ):123-144. Available from: https://sid.ir/paper/188637/fa

    IEEE: کپی

    صفیه کیخا، و ثنا نوری مقدم، “پیش بینی نقش خودکارآمدی براساس مولفه های باورهای فراشناختی و کارکردهای اجرایی در دانش آموزان،” مطالعات روانشناسی تربیتی، vol. 16، no. 36 ، pp. 123–144، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/188637/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button