مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

4,338
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,772
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

رابطه بین هوش هیجانی و پیشرفت تحصیلی در میان دانشجویان یک دانشگاه نظامی

صفحات

 صفحه شروع 17 | صفحه پایان 27

چکیده

 مقدمه: روانشناسان جدید اعتقاد دارند که هوش هیجانی در موفقیت افراد تاثیر زیادی دارد. هدف اصلی تحقیق حاضر بررسی رابطه بین هوش هیجانی و موفقیت در تحصیل (پیشرفت تحصیلی) در میان دانشجویان دانشگاه نظامی مورد مطالعه می باشد.روش: این تحقیق از نوع توصیفی همبستگی است. کلیه دانشجویان یک دانشگاه نظامی جامعه مورد مطالعه این پژوهش را تشکیل می دهند. حجم نمونه 250 نفر می باشد که با روش نمونه گیری طبقه ای نسبتی انتخاب شد. ابزار گردآوری اطلاعات, پرسشنامه هوش هیجانی شرینگ می باشد که در این تحقیق مجددا روایی محتوایی آن توسط متخصصان تایید و میزان پایایی آن به میزان 0.76 تعیین شد. با استفاده از روش های آمار توصیفی و آمار استنباطی و به کمک نرم افزار SPSS داده ها مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.نتایج:نتایج تحقیق بیان کننده این است که اولا دانشجویان هوش هیجانی خود را در سطح نسبتا بالایی ارزیابی کرده اند؛ ثانیا بین هوش هیجانی و تمام مولفه های آن با پیشرفت تحصیلی رابطه معناداری وجود دارد و بالاخره, بر اساس مولفه های خودکنترلی, خودآگاهی, خودانگیزی و مهارت اجتماعی, می توان پیشرفت تحصیلی را پیش بینی کرد.بحث:از طریق هوش هیجانی, تا حد زیادی می توان پیشرفت تحصیلی دانشجویان را پیش بینی کرد. لذا با ارتقای هوش هیجانی می توان امیدوار بود که موفقیت در تحصیل نیز افزایش یابد. یافته های این پژوهش با نتایج تحقیقات کاپلان و میدگلی (2002), بویس (2002), استونک میر (2002), سارین (2002), پاترز (2010), پاتریک و همکاران (2004), منصوری (1380) و زارع (1380) همسو می باشد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    ایزدی یزدان آبادی، احمد، ابوالقاسمی نجف آبادی، مهدی، و میرالی رستمی، ام کلثوم. (1390). رابطه بین هوش هیجانی و پیشرفت تحصیلی در میان دانشجویان یک دانشگاه نظامی. روانشناسی نظامی، 2(5)، 17-27. SID. https://sid.ir/paper/190019/fa

    Vancouver: کپی

    ایزدی یزدان آبادی احمد، ابوالقاسمی نجف آبادی مهدی، میرالی رستمی ام کلثوم. رابطه بین هوش هیجانی و پیشرفت تحصیلی در میان دانشجویان یک دانشگاه نظامی. روانشناسی نظامی[Internet]. 1390؛2(5):17-27. Available from: https://sid.ir/paper/190019/fa

    IEEE: کپی

    احمد ایزدی یزدان آبادی، مهدی ابوالقاسمی نجف آبادی، و ام کلثوم میرالی رستمی، “رابطه بین هوش هیجانی و پیشرفت تحصیلی در میان دانشجویان یک دانشگاه نظامی،” روانشناسی نظامی، vol. 2، no. 5، pp. 17–27، 1390، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/190019/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button