Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,556
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

605
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی مقایسه اثربخشی آموزش مهارت حل مساله و مواجه سازی بر درمان بیماران مبتلا به اختلال استرس پس از ضربه

صفحات

 صفحه شروع 11 | صفحه پایان 23

چکیده

 مقدمه: اختلال استرس پس از ضربه, نوعی اختلال اضطرابی است که در افرادی که در معرض وقایع آسیب رسان روانی قرار گرفته اند بروز می کند. روش های درمان شناختی - رفتاری یکی از متداول ترین روش های درمان برای اختلال استرس پس از ضربه است. این مطالعه, با هدف مقایسه اثربخشی سه روش درمان شناختی - رفتاری شامل؛ آموزش مهارت حل مساله, مواجه سازی ممتد و روش ترکیبی (متشکل از دو روش آموزش مهارت حل مساله و مواجه سازی ممتد به صورت توام) بر بهبودی و کاهش علایم بیماران مبتلا به اختلال استرس پس از ضربه انجام شده است.روش: جامعه آماری پژوهش, عبارت بودند از بیماران مبتلا به اختلال استرس پس از ضربه ناشی از جنگ که از میان آنها تعداد 100 نفر از بیماران با استفاده از یک طرح تجربی با پیش آزمون و پس آزمون در سه گروه آزمایشی شامل: 1- گروه آموزش مهارت حل مساله 2- گروه مواجه سازی 3- گروه ترکیبی و یک گروه شاهد به طور تصادفی تقسیم شدند. ابزار اندازه گیری در این پژوهش عبارت بود از چک لیست تجدید نظر شده نشانه های بیماری های روانی (SCL 90-R).نتایج: نتایج به دست آمده نشان داد که هر سه روش در درمان و کاهش نشانه های اختلال استرس پس از ضربه تاثیر معناداری (p<0.01) دارند. اما روش مواجه سازی ممتد بهتر از روش ترکیبی و روش ترکیبی بهتر از روش آموزش مهارت حل مساله بود.بحث: روان شناسان با به کارگیری روش های شناختی - رفتاری می توانند جهت درمان اختلال افراد مبتلا به اختلال استرس پس از ضربه تاثیرگذار باشند.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

احمدی زاده، محمدجواد، احمدی نوده، خدابخش، و انیسی، جعفر. (1389). بررسی مقایسه اثربخشی آموزش مهارت حل مساله و مواجه سازی بر درمان بیماران مبتلا به اختلال استرس پس از ضربه. روانشناسی نظامی، 1(4)، 11-23. SID. https://sid.ir/paper/190039/fa

Vancouver: کپی

احمدی زاده محمدجواد، احمدی نوده خدابخش، انیسی جعفر. بررسی مقایسه اثربخشی آموزش مهارت حل مساله و مواجه سازی بر درمان بیماران مبتلا به اختلال استرس پس از ضربه. روانشناسی نظامی[Internet]. 1389؛1(4):11-23. Available from: https://sid.ir/paper/190039/fa

IEEE: کپی

محمدجواد احمدی زاده، خدابخش احمدی نوده، و جعفر انیسی، “بررسی مقایسه اثربخشی آموزش مهارت حل مساله و مواجه سازی بر درمان بیماران مبتلا به اختلال استرس پس از ضربه،” روانشناسی نظامی، vol. 1، no. 4، pp. 11–23، 1389، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/190039/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا