مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,246
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

739
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

2

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تاثیر آموزش مهارت حل مساله بر میزان تحمل استرس در دانشجویان پرستاری

صفحات

 صفحه شروع 32 | صفحه پایان 37

چکیده

 زمینه و هدف: پرستاران در شرایط و محیط پیچیده درمان بایستی مهارت کافی جهت حل مساله را داشته باشند تا بتوانند, مشکلات را سریع, کامل و درست حل کنند. علاوه بر آن, بایستی دارای قدرت تحمل استرس بوده تا توان برخورد با مشکلات مختلف را با کمترین آسیب ها داشته باشند. این مطالعه با هدف بررسی تاثیر آموزش مهارت حل مساله بر میزان تحمل استرس در دانشجویان پرستاری شیراز, اجرا گردید.روش بررسی: این پژوهش, یک مطالعه نیمه تجربی دو گروهی با طرح پیش آزمون – پس آزمون بود که در آن 43 نفر از دانشجویان سال چهارم پرستاری شیراز در سال 1387 مورد مطالعه قرار گرفتند. پس از تکمیل پرسشنامه های اطلاعات فردی و هوش هیجانی Bar-On (برای تعیین میزان تحمل استرس), به طور تصادفی به دو گروه آزمون و شاهد تقسیم شدند. افراد گروه مداخله در گروه های کوچک, تحت آموزش مهارت حل مساله بر اساس الگوی دزوریلا و گلد فراید (Dzurilla, Goldfride) قرار گرفتند. بلافاصله و 2 ماه پس از پایان دوره آموزشی مهارت حل مساله, مجددا هوش هیجانی دانشجویان دو گروه مورد بررسی قرار گرفت. داده ها با استفاده از آزمون های آماری من ویتنی, آنالیز واریانس مشاهدات تکرار, تی زوج, تی مستقل و مجذور کای تجزیه و تحلیل گردید.یافته ها: آموزش حل مساله باعث افزایش میانگین میزان تحمل استرس بلافاصله پس از مداخله (P<0.01) و 2 ماه پس از مداخله (P<0.01) نسبت به قبل از مداخله در گروه آزمون شد.نتیجه گیری: استفاده از برنامه های آموزشی مهارت حل مسئله باعث افزایش سطح تحمل استرس در دانشجویان پرستاری می شود. لذا استفاده از این روش در آموزش, پژوهش و خدمات بالینی پرستاران توصیه می گردد.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    شهبازی، سارا، حیدری، محمد، و شیخی، رحیم علی. (1390). تاثیر آموزش مهارت حل مساله بر میزان تحمل استرس در دانشجویان پرستاری. مجله دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد (Journal of Shahrekord University of Medical Sciences)، 13(2)، 32-37. SID. https://sid.ir/paper/58319/fa

    Vancouver: کپی

    شهبازی سارا، حیدری محمد، شیخی رحیم علی. تاثیر آموزش مهارت حل مساله بر میزان تحمل استرس در دانشجویان پرستاری. مجله دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد (Journal of Shahrekord University of Medical Sciences)[Internet]. 1390؛13(2):32-37. Available from: https://sid.ir/paper/58319/fa

    IEEE: کپی

    سارا شهبازی، محمد حیدری، و رحیم علی شیخی، “تاثیر آموزش مهارت حل مساله بر میزان تحمل استرس در دانشجویان پرستاری،” مجله دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد (Journal of Shahrekord University of Medical Sciences)، vol. 13، no. 2، pp. 32–37، 1390، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/58319/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button