مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

4,179
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,759
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مقایسه کیفیت زندگی و اختلال های رفتاری کودکان دارای سندرم داون، کودکان درخودمانده و کودکان عادی

صفحات

 صفحه شروع 21 | صفحه پایان 38

چکیده

 هدف از این پژوهش بررسی میزان و نوع اختلال های رفتاری و سطح کیفیت زندگی کودکان دارای سندرم داون, کودکان درخودمانده و کودکان عادی بود. به همین منظور, تعداد 220 نفر از کودکان درخودمانده, کودکان دارای سندرم داون و کودکان عادی در محدوده جغرافیایی شهرستان تهران به روش نمونه گیری خوشه ای انتخاب شدند. روش پژوهش از نوع علی-مقایسه ای بود. برای ارزیابی اختلال های رفتاری هر سه گروه کودکان از سیاهه رفتاری آخنباخ گزارش والدین (آخنباخ و رسکورلا, 2001) و برای ارزیابی و برآورد سطح کیفیت زندگی هر سه گروه کودکان از سیاهه کیفیت زندگی کودکان فرم والدین (وارنی, 2009-1998) استفاده شد. داده ها با استفاده از روشهای آمار توصیفی شامل فراوانی, درصد, میانگین, انحراف استاندارد و روشهای آمار استنباطی مانند تحلیل واریانس چند متغیره, آزمون t و تحلیل واریانس یک راهه با بهره گیری از نرم افزار SPSS تحلیل شدند. نتایج نشان دادند که سطح کیفیت زندگی کودکان درخودمانده پایین تر از کودکان دارای سندرم داون بود و کودکان عادی وضعیت بهتری نسبت به دو گروه دیگر داشتند. در اختلال عاطفی و اضطرابی و جسمانی کودکان درخودمانده و داون تقریبا یکسان و نسبت به کودکان عادی اختلال بیشتری داشتند. کودکان درخودمانده بالاترین و کودکان عادی پایین ترین میزان بیش فعالی را از خود نشان دادند اما در رفتار مقابله ای و مشکلات سلوک هیچ یک از گروه ها باهم تفاوت نداشتند. نتایج این مطالعه می تواند گام مهمی در شناخت وضعیت کیفیت زندگی و اختلال های رفتاری کودکان دارای سندرم داون, کودکان درخودمانده و عادی و نیز بهبود کیفیت زندگی آنها باشد.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

امیری مجد، مجتبی، و قربانپور، لعیا. (1389). مقایسه کیفیت زندگی و اختلال های رفتاری کودکان دارای سندرم داون, کودکان درخودمانده و کودکان عادی. علوم رفتاری، 2(6)، 21-38. SID. https://sid.ir/paper/190544/fa

Vancouver: کپی

امیری مجد مجتبی، قربانپور لعیا. مقایسه کیفیت زندگی و اختلال های رفتاری کودکان دارای سندرم داون, کودکان درخودمانده و کودکان عادی. علوم رفتاری[Internet]. 1389؛2(6):21-38. Available from: https://sid.ir/paper/190544/fa

IEEE: کپی

مجتبی امیری مجد، و لعیا قربانپور، “مقایسه کیفیت زندگی و اختلال های رفتاری کودکان دارای سندرم داون, کودکان درخودمانده و کودکان عادی،” علوم رفتاری، vol. 2، no. 6، pp. 21–38، 1389، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/190544/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button