مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

785
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

558
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

طراحی و ارزشیابی برنامه آموزشی کنترل استرس بر بهبود عملکرد بیماران مولتیپل اسکلروزیس مبتنی بر مدل بزنف

صفحات

 صفحه شروع 411 | صفحه پایان 419

چکیده

 پیش زمینه و هدف: بیماری مولتیپل اسکلروزیس از بیماری های شایع سیستم عصبی مرکزی است که به علت آسیب غلاف میلین ایجاد می شود. استرس می تواند شدت بیماری را افزایش دهد و باعث بروز حمله در این بیماران شود, لذا کنترل و مدیریت استرس در این بیماران ضروری است تعیین بررسی تاثیر برنامه آموزشی بر اساس مدل بزنف در بهبود عملکرد بیماران مولتیپل اسکلروزیس در زمینه کنترل استرس می باشد.مواد و روش ها: پژوهش حاضر یک مطالعه نیمه تجربی است. جامعه مورد بررسی 100 بیمار از بیماران ام اس با سن 50-15 سال از بیمارستان سینا و شریعتی تهران می باشد, که به طور تصادفی در دو گروه مورد و شاهد قرار گرفتند. اطلاعات با پرسشنامه محقق ساخته و تنظیم شده بر اساس مدل بزنف جمع آوری گردید. هر دو گروه قبل از انجام مداخله آموزشی, پرسشنامه را تکمیل کردند و بیماران گروه مورد 3 جلسه برنامه آموزشی دریافت کردند. یک ماه پس از مداخله آموزشی, هر دو گروه پرسشنامه را تکمیل کردند. در نهایت اطلاعات حاصل با استفاده از آزمون های آماری تی مستقل, کای دو و من ویتنی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافته ها: آزمون تی مستقل نشان داد که قبل از مداخله دو گروه از نظر متغیرهای اجزای مدل بزنف (نگرش, نرم های انتزاعی, عوامل قادر کننده, عملکرد) تفاوت معنی داری با هم نداشتند (p>0.05) اما پس از مداخله آموزشی میانگین نمره مربوط به متغیرهای اجزای مدل بزنف در گروه مورد نسبت به شاهد افزایش معنی دار پیدا کرد (p<0.001). در نتیجه پس از مداخله گروه مورد نسبت به گروه شاهد عملکرد بهتری در خصوص انجام رفتارهای مدیریت استرس داشت. آزمون من ویتنی نشان داد, میانگین نمره پیاده روی, تغذیه, فن های کنترل استرس پس از مداخله در گروه مورد افزایش معنی دار نسبت به گروه شاهد داشت (p<0.001). لازم به ذکر است در عملکرد برنامه ریزی تفاوت معنی دار مشاهده نشد.بحث نتیجه گیری: آموزش راهکارهای کنترل استرس در بیماران ام اس با استفاده از مدل بزنف موثر بوده و در این بیماران ضروری به نظر می رسد.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    گل دوست، فریده، عبادی فردآذر، فربد، صلحی، مهناز، و قورچیانی، فاطمه. (1391). طراحی و ارزشیابی برنامه آموزشی کنترل استرس بر بهبود عملکرد بیماران مولتیپل اسکلروزیس مبتنی بر مدل بزنف. مجله دانشکده پرستاری و مامایی ارومیه، 10(3 (پی در پی 38))، 411-419. SID. https://sid.ir/paper/191001/fa

    Vancouver: کپی

    گل دوست فریده، عبادی فردآذر فربد، صلحی مهناز، قورچیانی فاطمه. طراحی و ارزشیابی برنامه آموزشی کنترل استرس بر بهبود عملکرد بیماران مولتیپل اسکلروزیس مبتنی بر مدل بزنف. مجله دانشکده پرستاری و مامایی ارومیه[Internet]. 1391؛10(3 (پی در پی 38)):411-419. Available from: https://sid.ir/paper/191001/fa

    IEEE: کپی

    فریده گل دوست، فربد عبادی فردآذر، مهناز صلحی، و فاطمه قورچیانی، “طراحی و ارزشیابی برنامه آموزشی کنترل استرس بر بهبود عملکرد بیماران مولتیپل اسکلروزیس مبتنی بر مدل بزنف،” مجله دانشکده پرستاری و مامایی ارومیه، vol. 10، no. 3 (پی در پی 38)، pp. 411–419، 1391، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/191001/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا