مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,533
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

737
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

توانایی استدلال اخلاقی دانشجویان کارشناسی ارشد پرستاری دانشگاه های علوم پزشکی شهر تهران در مواجهه با معضلات اخلاقی حرفه ای

صفحات

 صفحه شروع 143 | صفحه پایان 165

چکیده

 مقدمه: بر طبق شواهد در بسیاری از کشورها, پرستاران حتی با مدارج تحصیلی بالا در مورد مباحث اخلاقی توانایی ابراز عقیده نداشته یا به نحوی کنار گذاشته می شوند. این مطالعه به منظور تعیین توانایی استدلال اخلاقی دانشجویان کارشناسی ارشد پرستاری و عوامل موثر بر آن صورت گرفت.روش: این مطالعه به روش توصیفی همبستگی روی 236 دانشجوی کارشناسی ارشد پرستاری در دانشگاه های علوم پزشکی تهران در سال 1391 انجام شد. نمونه ها با روش سرشماری انتخاب شدند. از پرسشنامه تعیین سطح توانایی استدلال اخلاقی که بر مبنای تئوری Kohlberg طراحی شده استفاده گردید.یافته ها: در این مطالعه, 27 دانشجو (11.3 درصد) در سطح پیش عرفی, 68 دانشجو (28.7 درصد) در سطح عرفی, 112 دانشجو (47.8 درصد) در سطح ﭘﺲﻋﺮﻓﻲ و 29 ﻧﻔﺮ (12.1 درصد) در سطح ملاحظات بالینی قرار داشتند. همچنین بین سابقه کار با سطح توانایی استدلال اخلاقی دانشجویان رابطه آماری معنی دار معکوسی وجود داشت.نتیجه گیری: نتایج این مطالعه نشان داد اگرچه حدود نیمی از دانشجویان در سطح پس عرفی قرار دارند, ولی هنوز تعداد قابل توجهی از آنان در سطوح پایین تر توانایی استدلال اخلاقی هستند. این امر نشان دهنده لزوم توجه بیشتر مسوولین برنامه ریزی دروس پرستاری به پرورش توانایی استدلال اخلاقی دانشجویان پرستاری است.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

رژه، ناهید، هروی کریموی، مجیده، برهانی، فریبا، خاتونی، علیرضا، و زیرک، محمد. (1393). توانایی استدلال اخلاقی دانشجویان کارشناسی ارشد پرستاری دانشگاه های علوم پزشکی شهر تهران در مواجهه با معضلات اخلاقی حرفه ای. اخلاق پزشکی، 8(28)، 143-165. SID. https://sid.ir/paper/195731/fa

Vancouver: کپی

رژه ناهید، هروی کریموی مجیده، برهانی فریبا، خاتونی علیرضا، زیرک محمد. توانایی استدلال اخلاقی دانشجویان کارشناسی ارشد پرستاری دانشگاه های علوم پزشکی شهر تهران در مواجهه با معضلات اخلاقی حرفه ای. اخلاق پزشکی[Internet]. 1393؛8(28):143-165. Available from: https://sid.ir/paper/195731/fa

IEEE: کپی

ناهید رژه، مجیده هروی کریموی، فریبا برهانی، علیرضا خاتونی، و محمد زیرک، “توانایی استدلال اخلاقی دانشجویان کارشناسی ارشد پرستاری دانشگاه های علوم پزشکی شهر تهران در مواجهه با معضلات اخلاقی حرفه ای،” اخلاق پزشکی، vol. 8، no. 28، pp. 143–165، 1393، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/195731/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button