Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,215
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

526
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

3

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مقایسه توانایی استدلال اخلاقی پرستاران و دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی کرمان در برخورد با معضلات اخلاقی

صفحات

 صفحه شروع 71 | صفحه پایان 81

چکیده

 تحولات دنیای کنونی در برگیرنده ویژگی هایی است که نیاز به رویکرد اخلاق در حرفه های مختلف را ضرورتی انکارناپذیر کرده است. در دهه گذشته با تلاش زیاد سعی شد آمادگی پرستاران برای شرایط جدید مراقبت بالا برود, اما طبق شواهد موجود در اکثر کشورهای جهان, حتی پرستاران با مدارج تحصیلی عالی در مورد مباحث اخلاقی توانایی ابراز عقیده نداشته یا به نحوی کنار گذاشته می شوند. مطالعات انجام شده در زمینه آموزش اخلاق نشان دهنده این است که هر چقدر مدت تحصیل افزایش می یابد بر میزان توانایی استدلال اخلاقی دانشجویان افزوده می شود. اما با این که پرستاران بالینی و دانشجویان پرستاری آموزش های تقریبا یکسانی در زمینه موضوعات اخلاقی می بینند, شواهد حاکی از آن است که توانایی استدلال اخلاقی این دو گروه با هم متفاوت است. بدین دلیل و به منظور به دست آوردن دیدگاه روشن تری از وضعیت استدلال اخلاقی در جامعه مورد بررسی, این مطالعه توصیفی- تحلیلی با هدف مقایسه استدلال اخلاقی دانشجویان پرستاری و پرستاران در برخورد با معضلات اخلاقی انجام شد. اطلاعات این پژوهش با استفاده از برگردان فارسی پرسشنامه آزمون معضلات اخلاقی پرستاری (Nursing Dilemma Test) که در سال 1981 توسط Chrisham تهیه شده و شامل 6 سناریو است, جمع آوری گردیده است. با وجود این که روایی و پایایی متن زبان اصلی این پرسشنامه مستند است, برای اطمینان از استفاده آن در زبان فارسی, اعتبار و اعتماد این پرسشنامه مورد سنجش قرار گرفت.یافته ها نشان دهنده آن است که میانگین نمره استدلال اخلاقی دانشجویان از پرستاران بیش تر است و این اختلاف از نظر آماری معنی دار است (000/ (P=0در پرستاران با افزایش تجربه کاری میزان استدلال اخلاقی افزایش یافته است (r=0.222 P=0/017) تفاوت معنی داری بین آشنایی قبلی با معضلات اخلاقی و استدلال اخلاقی در دو گروه وجود نداشت (478/P=0).با توجه به این که توان ناکافی پرستاران در استدلال اخلاقی به ویژه در هنگام مواجهه با معضلات اخلاقی می تواند منجر به تصمیم گیری نامناسب و ایجاد استرس در آن ها شود, بر اساس نتایج این مطالعه, توصیه هایی برای تقویت توانایی های پرستاران در مواجهه با معضلات اخلاقی قابل ارایه است. با توجه به پایین بودن نمره استدلال اخلاقی پرستاران ضرورت یافتن راه های افزایش توانایی این گروه تاکید می شود.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

برهانی، فریبا، عباس زاده، عباس، کهن، مهری، و فضایل، محمدعلی. (1389). مقایسه توانایی استدلال اخلاقی پرستاران و دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی کرمان در برخورد با معضلات اخلاقی. مجله ایرانی اخلاق و تاریخ پزشکی، 3(4)، 71-81. SID. https://sid.ir/paper/451102/fa

Vancouver: کپی

برهانی فریبا، عباس زاده عباس، کهن مهری، فضایل محمدعلی. مقایسه توانایی استدلال اخلاقی پرستاران و دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی کرمان در برخورد با معضلات اخلاقی. مجله ایرانی اخلاق و تاریخ پزشکی[Internet]. 1389؛3(4):71-81. Available from: https://sid.ir/paper/451102/fa

IEEE: کپی

فریبا برهانی، عباس عباس زاده، مهری کهن، و محمدعلی فضایل، “مقایسه توانایی استدلال اخلاقی پرستاران و دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی کرمان در برخورد با معضلات اخلاقی،” مجله ایرانی اخلاق و تاریخ پزشکی، vol. 3، no. 4، pp. 71–81، 1389، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/451102/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا