مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

691
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

0
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی روند کیفیت پرسش های چند گزینه ای آزمون های کتبی دانشکده پیراپزشکی بابل در نیمسال اول 1385 تا 1390 بر حسب ساختار و محتوا (نوع تاکسونومی)

صفحات

 صفحه شروع 8 | صفحه پایان 12

کلیدواژه

توزیع سطح دانش (تاکسونومی)Q2

چکیده

 زمینه و هدف: امروزه فرآیند بررسی پرسش های چند گزینه ای بر حسب ساختار و محتوا, به عنوان یکی از فعالیت های استراتژیک در سیستم های آموزشی مطرح بوده و از موثرترین ابزارهای تضمین ارائه کیفیت بهینه آموزش در نظر گرفته می شود. در مطالعه حاضر, کیفیت برخی از شاخص های آزمون های چند گزینه ای دانشکده پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی بابل در دو نیمسال اول 1385 و 1390 برحسب ساختار و توزیع سطح دانش مورد بررسی قرار گرفت.روش: از چک لیست میلمن جهت بررسی کیفیت ساختاری سئوالات استفاده شد. همچنین پرسش های مزبور از لحاظ سطح دانش در سه تراز یادآوری, فهم و درک و کاربرد مورد بررسی قرار گرفتند. تجزیه و تحلیل آماری داده ها به وسیله نرم افزار SPSS نسخه 16 و با استفاده از شاخص های مرکزی و پراکندگی و آزمون مجذور کا انجام گردید. سطح معنی داری در این پژوهش با P<0.05 در نظر گرفته شد.یافته ها: از نظر ساختار, بیش از 70 درصد از پرسش ها در قبل از پیش آزمون دچار نقص بوده اند, در حالی که این مقدار در بعد از اجرای برنامه جامع ارزیابی پرسش ها به کمتر از 30 درصد کاهش یافته که این تفاوت از لحاظ آماری نیز کاملا معنی دار می باشد (P=0.005). 83.9 درصد و 79.5 درصد از پرسش ها به ترتیب در مراحل پیش آزمون و پس آزمون در سطح تاکسونومی یک قرار داشته اند.نتیجه گیری: نتایج بدست آمده نشان می دهد که کیفیت ساختاری پرسش ها بهبود مطلوبی داشته اما از لحاظ توزیع سطح دانش از تراز تاکسونومی یک به سمت تاکسونومی های دو و سه تغییر قابل ملاحظه ای مشاهده نمی گردد. بنابر این ضرورت دارد که مدیران مراکز توسعه آموزش در دانشگاه به برگزاری کارگاه های ارتقای کیفیت آموزش با تاکید ویژه بر ارتقای کیفیت پرسش های چند گزینه ای بر حسب توزیع سطح دانش مبادرت نمایند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    مجیدی، نجمه، سبزواری، سکینه، و صفی زاده، حسین. (1393). بررسی روند کیفیت پرسش های چند گزینه ای آزمون های کتبی دانشکده پیراپزشکی بابل در نیمسال اول 1385 تا 1390 بر حسب ساختار و محتوا (نوع تاکسونومی). Future of Medical Education Journal (آینده آموزش پزشکی)، 4(3)، 8-12. SID. https://sid.ir/paper/199949/fa

    Vancouver: کپی

    مجیدی نجمه، سبزواری سکینه، صفی زاده حسین. بررسی روند کیفیت پرسش های چند گزینه ای آزمون های کتبی دانشکده پیراپزشکی بابل در نیمسال اول 1385 تا 1390 بر حسب ساختار و محتوا (نوع تاکسونومی). Future of Medical Education Journal (آینده آموزش پزشکی)[Internet]. 1393؛4(3):8-12. Available from: https://sid.ir/paper/199949/fa

    IEEE: کپی

    نجمه مجیدی، سکینه سبزواری، و حسین صفی زاده، “بررسی روند کیفیت پرسش های چند گزینه ای آزمون های کتبی دانشکده پیراپزشکی بابل در نیمسال اول 1385 تا 1390 بر حسب ساختار و محتوا (نوع تاکسونومی)،” Future of Medical Education Journal (آینده آموزش پزشکی)، vol. 4، no. 3، pp. 8–12، 1393، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/199949/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button