مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,621
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

673
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

2

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی آزمون های چند گزینه ای دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مازندران در نیم سال اول سال تحصیلی 86-85

صفحات

 صفحه شروع 120 | صفحه پایان 127

چکیده

 زمینه و هدف: آزمون های چند گزینه ای رایج ترین انواع آزمون ها در آموزش پزشکی می باشند که از درجه پایایی بالایی برخوردارند, اما مساله روایی محتوا, روایی ساختار, توزیع سطح دانش و رعایت اصول ساختاری آنها همواره مورد توجه محققین قرار داشته است. در این مطالعه کیفیت آزمون های چند گزینه ای دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مازندران از نظر توزیع سطح دانش و رعایت اصول ساختاری مورد بررسی قرار گرفت.روش کار: در این مطالعه توصیفی کلیه سوالات آزمون های کتبی چند گزینه ای یک نیم سال تحصیلی دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مازندران مورد بررسی قرار گرفت. سوالات از نظر سطح دانش (در سه سطح یاد آوری, فهم, کاربرد) و ساختار به کمک چک لیستی که مبتنی بر اصول میلمن برای طراحی ساقه و گزینه های سوال بود, ارزیابی گردید.یافته ها: از مجموع 1478 سوال مربوط به 25 آزمون, سوالات مربوط به دروس علوم پایه, فیزیوپاتولوژی و کارآموزی به ترتیب 7/28, 7/18 و 6/52 درصد بود. 4/77 درصد سوالات در تاکسونومی I و بقیه در تاکسونومی II و III طراحی شده بود. از نظر اشکالات ساختاری 46 درصد سوالات بدون اشکال و بقیه یک یا چند اشکال ساختاری داشتند. تاکسونومی و اشکالات ساختاری آزمون های دروس کار آموزی و فیزیوپاتولوژی به طور معنی داری از دروس علوم پایه کمتر بود (به ترتیب 023/ P=0و  .(P=0/001سوالات با تاکسونومی بالاتر اشکالات ساختاری کمتری داشتند.نتیجه گیری: مطالعه حاضر نشان داد, کیفیت آزمون های چند گزینه ای مورد مطالعه از نظر توزیع تاکسونومی و رعایت اصول ساختارMCQ  بین آزمون های مقاطع مختلف متفاوت بوده و در برخی موارد نیازمند اتخاذ تدابیر اصلاحی می باشد.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    حق شناس، محمدرضا، وحیدشاهی، کوروش، محمودی، میترا، شهبازنژاد، لیلا، پروین نژاد، نیکو، و عمادی، اعظم. (1387). بررسی آزمون های چند گزینه ای دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مازندران در نیم سال اول سال تحصیلی 86-85. گام های توسعه در آموزش پزشکی (STRIDES IN DEVELOPMENT OF MEDICAL EDUCATION)، 5(2)، 120-127. SID. https://sid.ir/paper/116838/fa

    Vancouver: کپی

    حق شناس محمدرضا، وحیدشاهی کوروش، محمودی میترا، شهبازنژاد لیلا، پروین نژاد نیکو، عمادی اعظم. بررسی آزمون های چند گزینه ای دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مازندران در نیم سال اول سال تحصیلی 86-85. گام های توسعه در آموزش پزشکی (STRIDES IN DEVELOPMENT OF MEDICAL EDUCATION)[Internet]. 1387؛5(2):120-127. Available from: https://sid.ir/paper/116838/fa

    IEEE: کپی

    محمدرضا حق شناس، کوروش وحیدشاهی، میترا محمودی، لیلا شهبازنژاد، نیکو پروین نژاد، و اعظم عمادی، “بررسی آزمون های چند گزینه ای دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مازندران در نیم سال اول سال تحصیلی 86-85،” گام های توسعه در آموزش پزشکی (STRIDES IN DEVELOPMENT OF MEDICAL EDUCATION)، vol. 5، no. 2، pp. 120–127، 1387، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/116838/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button